Damon Hypersport dijana kuasa elektrik, kuasa lebih 200 hp, laju maksimum 321 km/j, harga cuma RM101k

Damon Hypersport dijana kuasa elektrik, kuasa lebih 200 hp, laju maksimum 321 km/j, harga cuma RM101k

Satu lagi pengeluar motosikal elektrik muncul, dan kali ini dari Canada iaitu Damon Motorcycles. Mereka telah memperkenalkan model produksi untuk jualan awam, dikenali sebagai Hypersport. 25 unit terhad Hypersport Premier telah habis dijual sementara tempahan Hypersport HS masih lagi dibuka dengan harga USD 25,000 (RM101,713).

Hypersport digerakkan oleh motor elektrik 160 kW yang mendapat kuasa daripada bateri 21.5 kWh, dan ia dikatakan dapat memberikan kuasa maksimum lebih 200 hp. Pecutan 0-96 km/j (0-60 bsj) boleh dilakukan dalam masa bawah 3.0 saat, sementara laju maksimum pula boleh mencecah 321 km/j.

Bukan sekadar untuk nikmat kuasa, Hypersport juga boleh memberi jarak gerak sehingga 321 km (perjalanan bercampur antara lebuh raya dan bandar), dan baterinya boleh dicas penuh semula dalam masa bawah tiga jam menggunakan sambungan Level 2.

Damon Motorcycles turut menjadikan motosikal ini istimewa dengan meletakkan sistem amaran 360 darjah yang dipanggil sebagai CoPilot. Sistem yang menggunakan kamera ini boleh mengesan keadaan sekeliling dan memberikan amaran melalui getaran pada pemegang, lampu LED pada penghadang angin serta memaparkan pandangan belakang pada skrin berhampiran meter.

Satu lagi ciri menarik, pengguna Hypersport boleh mengubah posisi tunggangan daripada mod sport kepada mod yang lebih selesa untuk kegunaan bandar dengan hanya menekan satu butang sahaja. Ciri yang dipanggil Shift ini akan melaras tempat duduk, peletak kaki, pemegang serta penghadang angin apabila ditekan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required