Kerusi keselamatan kanak-kanak: Penjualan perlu ikut piawaian, ibu bapa digalak beli yang berkualiti – Loke

Kerusi keselamatan kanak-kanak: Penjualan perlu ikut piawaian, ibu bapa digalak beli yang berkualiti – Loke

Produk kerusi keselamatan kanak-kanak (CRS) yang kurang berkualiti dan dijual dengan harga yang murah memang melambak di pasaran. Ramai juga ibu bapa yang membelinya terutamanya yang berpendapatan rendah, atas alasan “asal adalah, kalau tak nanti kena saman.” Itulah yang dijawab oleh segelintir kawan-kawan penulis.

Terkini, Kementerian Pengangkutan bekerjasama dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Pengguna (KPDNHEP) untuk memantau dan memastikan penjualan CRS adalah memenuhi piawaian selepas ia dikuatkuasakan pada 1 Januari lepas.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook berkata KPDNHEP akan mengambil tindakan kepada syarikat-syarikat pembekal yang menjual CRS tidak mengikut piawaian di bawah Akta Perihal Perdagangan 2011 dan Akta Perlindungan Pengguna 1999.

“Selepas 1 Januari, produk-produk yang masuk pasaran mesti memenuhi piawaian sebab kebanyakan CRS telah diimport,” katanya seperti yang disiarkan oleh Bernama.

Kerusi keselamatan kanak-kanak: Penjualan perlu ikut piawaian, ibu bapa digalak beli yang berkualiti – Loke

Tambahnya, kementeriannya mengambil pendekatan praktikal dengan membenarkan ibu bapa menggunakan kerusi keselamatan kanak-kanak yang telah dibeli sebelum penguatkuasaan penggunaan kerusi tersebut awal tahun ini.

“Apa yang kita lakukan sekarang adalah penguatkuasaan dari segi pemakaian sahaja, jadi kita nak jelaskan kepada orang ramai bahawa jangan bimbang sebab banyak persoalan telah ditimbulkan ibu bapa ada yang sudah beli CRS tidak mengikut piawaian jadi mereka boleh gunakan.

“Sebab kita tidak mahu memaksa pengguna tetapi kita menasihatkan supaya mereka periksa dulu sebelum membeli dan ikut garis panduan. Ada pelekat dan kod QR yang dipaparkan pada kerusi,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Autobahn on Jan 18, 2020 at 11:50 am

    I bought 2 sets of child car seats when we travel in europe by car at one of france’s wholesale department store Auchan. The seats cost about 30 euro and it has the local ec certification. Perhaps sirim could start with local manufactured child seats and make it affordable for the masses

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required