Proton sasar 4,000 unit bagi pasaran eksport untuk tahun ini – operasi CKD di Pakistan sudah bermula

Proton sasar 4,000 unit bagi pasaran eksport untuk tahun ini – operasi CKD di Pakistan sudah bermula

Bagi tahun 2020, Proton berazam untuk melangkah lebih agresif lagi dalam pengeluaran dan penjualan modelnya. Ini termasuklah dalam pasaran eksport, antaranya Brunei, Pakistan, dan beberapa negara di Timur Tengah. Buat setakat Disember 2019, pasaran eksport terbesar Proton adalah Mesir, di mana ia menjual model Saga dan Exora, unit pemanduan sebelah kiri (LHD).

Dalam majlis makan tengahari sempena Tahun Baharu Cina bersama pihak media hari ini, CEO Proton, Dr. Li Chunrong berkata, pihaknya mensasarkan sebanyak 4,000 unit bagi model keluarannya untuk pasaran eksport pada tahun ini. Walau pun pada Disember lalu, Dr.Li pernah memaklumkan, sebaik melancarkan model yang dinaiktaraf pada tahun 2020, pihaknya akan meningkatkan pasaran eksport dengan sasaran sebanyak 5,000 unit setahun.

“Bagi tahun ini, Proton mensasarkan sebanyak 4,000 unit untuk dieksport ke negara luar. Walau bagaimana pun, jumlahnya mungkin mampu meningkat ke 6,000 unit dengan bantuan dan inisiatif daripada kerajaan,” ujar Dr. Li.

Proton sasar 4,000 unit bagi pasaran eksport untuk tahun ini – operasi CKD di Pakistan sudah bermula

Mengenai kilang pengeluaran di Pakistan, iaitu kilang pertama Proton di kawasan Asia Selatan, Dr.Li memaklumkan, operasi untuk unit pemasangan tempatan (CKD) di sana, telah pun bermula dan dijangka bakal memulakan jualannya pada tahun 2021. Kilang pengeluaran terbabit adalah kerjasama antara Proton dengan syarikat dari Pakistan sendiri, Alhaj Automotive.

Manakala pada pertengahan Disember lalu, Proton secara rasminya telah memulakan operasi pemasangan tempatan bagi SUV segmen-C X70 di fasiliti baharu mereka di Proton City, Tanjung Malim, Perak. Fasiliti terbabit juga memasang model-model Proton baharu akan datang yang akan dihasilkan bersama Geely.

Ia bukan sahaja untuk pasaran Malaysia, malah turut akan dieksport ke pasaran-pasaran pemanduan sebelah kanan (RHD) yang lain. Antara negara yang dirancang untuk pasaran eksport ini termasuk Brunei, Thailand, Australia, Afrika Selatan, Amerika Selatan dan United Kingdom.

Terbaru pula, Proton telah pun melancarkan barisan model facelift Iriz, Persona dan Saga di Brunei – menjadikan negara berkenaan sebagai pasaran eksport pertama bagi model-model facelift tersebut.

Dengan matlamat jangka panjang Proton untuk menjadi jenama paling laris di Malaysia dan nombor tiga di ASEAN menjelang tahun 2027, ia adalah penting bagi syarikat ini untuk mengutamakan jualan eksport dalam perancangan jangka panjangnya itu.

Memetik kenyataan Dr.Li sebelum ini, “Pasaran eksport akan memainkan peranan penting dalam kenaikan jualan tahunan Proton. Ketika menaik taraf model Iriz, Persona, Exora dan Saga tahun lepas, kami melakukannya dengan turut mengambil kira keperluan pasaran di luar negara selain Malaysia dan kini, tiga daripada kereta tersebut berada di pasaran Brunei.

“Ia adalah permulaan yang baik untuk tahun 2020 tetapi dari semasa ke semasa, kami akan terus mencari peluang untuk mengeksport kereta kami ke lebih banyak negara.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required