Proton Saga dan X70 sumbang 90% daripada jumlah keseluruhan jualan – eksport mahu ditingkatkan

Meskipun jumlah rasmi masih belum dikeluarkan, Proton sudah menganggap jualan X70 bagi tahun 2019 satu kejayaan. Sepanjang tahun pertama jualan SUV ini, ia sudah mencatat 26,000 unit, iaitu kurang sedikit berbanding sasaran yang ditetapkan, tetapi CEO syarikat itu, Li Chunrong masih berpuas hati dengan hasilnya.

“Kami sudah menjual 26,000 unit X70 dalam tempoh masa satu tahun yang lepas dan walaupun tidak mencapai sasaran 30,000 unit yang ditetapkan, ia masih dianggap berjaya,” kata beliau kepada Channel News Asia awal minggu ini.

Beliau turut memberitahu Saga facelift juga mencatat prestasi jualan yang baik bagi Proton tahun ini, dengan menjadi penyumbang 70% daripada jumlah jualan keseluruhan. Sejak dilancarkan pada bulan Ogos lalu, model tersebut telah mencatat lebih 35,000 tempahan dan jualannya telah mencecah lebih 4,000 unit untuk tiga bulan berturut-turut. Dengan X70 pula menyumbang kepada 19%, jumlah gabungan jualan dua model ini hampir mencecah 90% daripada keseluruhan jualan kenderaan Proton.

Sebelum ini, Li juga pernah menyatakan Proton sekarang meletakkan sasaran untuk bersaing secara terus dengan Toyota dan Honda pada aspek kualiti dan penjenamaan, dan mahu menjadi “jenama antarabangsa” menjelang tahun 2027. Untuk mencapai sasaran itu, eksport memainkan peranan yang penting.

Proton Saga dan X70 sumbang 90% daripada jumlah keseluruhan jualan – eksport mahu ditingkatkan

Beliau mengatakan, Thailand yang mengeluarkan dua juta kenderaan setiap tahun mengeksport satu juta daripadanya. “Separuh daripadanya adalah untuk eksport, sementara eksport Indonesia pula pada 30%. Sementara itu bagi Malaysia, jumlah eksport sekarang cuma 3%,” kata Li.

Beliau menambah bagi Proton, prestasi eksport terbaik adalah pada thaun 2005, di mana syarikat itu mengeksport 20,000 buah kenderaan dalam masa satu tahun. “Tapi pada tahun 2017, jumlah ini berkurang menjadi cuma 200 buah kenderaan satu tahun. Kenapa? Sebab produk,” kata beliau.

Dalam masa dua tahun yang lepas, Proton telah berjaya meningkatkan jumlah eksport kepada 1,000 unit, tetapi Li memberitahu ini tidak cukup. “Sebaik kami melancarkan model yang dinaik taraf tahun hadapan, eksport kami akan meningkat dan sasaran diletakkan pada 5,000 buah kenderaan setahun,” kata Li.

Buat masa sekarang, pasaran eksport terbesar Proton adalah Mesir, di mana ia menjual model Saga dan Exora panduan sebelah kiri. Proton juga bercadang mahu meningkatkan eksport ke Pakistan, di mana mereka bekerjasama dengan Alhaj Automotive untuk membina kilang pemasangan di negara itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required