KPDNHEP sedia untuk laksana program subsidi petrol – tunggu lampu hijau dari kabinet, pendaftaran M40

KPDNHEP sedia untuk laksana program subsidi petrol – tunggu lampu hijau dari kabinet, pendaftaran M40

Program subsidi petrol (PSP) kini sudah sedia untuk dilaksanakan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), tetapi masih menunggu lampu hijau daripada kabinet – lapor The Star.

Menurut menteri KPDNHEP, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, kementerian kewangan sekarang sedang mencari jalan terbaik untuk mendaftar kumpulan M40, yang juga layak untuk menerima subsidi petrol ini bersama kumpulan B40. Beliau berkata dua kementerian ini sudah pun mengadakan mesyuarat berkenaan perkara ini pada minggu pertama tahun 2020.

“Pada pihak kami, kami telah mengenal pasti 2.9 juta penerima daripada kumpulan B40. Jika anda melihat kepada pengumuman Bajet 2020, kementerian kewangan telah memperuntukkan RM2.4 bilion untuk PSP dan kami mensasarkan lapan juta orang akan menerima manfaat daripada program ini. Kami masih memperkemas mekanisme pemberian subsidi ini dan akan membuat perancangan komunikasi yang lebih baik supaya orang ramai boleh memahami PSP dengan lebih baik,” kata Saifuddin.

KPDNHEP sedia untuk laksana program subsidi petrol – tunggu lampu hijau dari kabinet, pendaftaran M40

Walaubagaimanapun, Saifuddin tidak mendedahkan sebarang garis masa waktu berhadapan dengan wartawan pada acara Malaysia Economic and Strategic Outlook Forum 2020 di Kuala Lumpur semalam.

Pada awal bulan ini, Saifuddin telah dipetik berkata pendaftaran PSP untuk M40 akan bermula pada suku kedua tahun ini. “Data untuk penerima bagi golongan B40 kami telah lengkapkan dan kaedah yang sesuai bagi pengagihan subsidi merupakan antara yang sedang dibincangkan oleh kedua-dua kementerian, bila program subsidi ini dilaksanakan kelak,” kata beliau.

“Pada ketika yang sama KPDNHEP menjalankan kajian untuk B40 (dan) berpendapat sumbangan tunai untuk pengagihan subsidi adalah lebih cekap berbanding kaedah lain, jadi dengan penangguhan (pelaksanaan subsidi) ini, ia memberi peluang kepada kedua-dua kementerian untuk mencapai satu keputusan sama,” katanya seperti dilaporkan oleh Bernama.

KPDNHEP sedia untuk laksana program subsidi petrol – tunggu lampu hijau dari kabinet, pendaftaran M40

Mengikut perancangan awal, PSP sepatutnya dilaksanakan pada Januari 2020, tetapi pada penghujung tahun lepas, kerajaan telah mengumumkan ia ditangguh kepada masa yang belum ditentukan. Menurut KPDNHEP, langkah ini akan membenarkan lebih banyak inisiatif diambil untuk memastikan orang awam mendapat lebih informasi dan bersedia untuk pelaksanaan program ini.

Selain daripada itu, penangguhan ini juga memberikan masa kepada kementerian kewangan untuk meneruskan proses pendaftaran golongan M40 yang layak untuk menerima PSP, seperti yang diberitahu sebelum ini.

Jadi, buat masa ini rakyat Malaysia masih perlu membayar harga tetap RM2.08 seliter untuk RON 95 manakala harga apungan RON 97 sekarang berada pada RM2.53 seliter.

Setakat ini, perincian yang telah disahkan untuk skema PSP adalah:

  • Subsidi hanya akan diberi kepada pemilik kereta atau motosikal, dan terhad kepada satu kenderaan bagi satu penerima. Jika seseorang itu memiliki sebuah kereta dan sebuah motosikal, beliau akan menerima subsidi yang lebih tinggi, iaitu untuk kereta. Kereta dan motosikal tersebut mestilah didaftar atas nama penerima.
  • Kadar subsidi ditetapkan kepada RM30 sebulan untuk pemilik kereta, dan RM12 sebulan untuk pemilik motosikal.
  • Kerajaan akan membayar semula subsidi sekali dalam masa empat bulan, jadi pemilik kereta akan menerima RM120 dan pemilik motosikal akan menerima RM48 sekali setiap empat bulan. Pembayaran akan dilakukan dengan memasukkan jumlah tersebut terus ke dalam akaun berdaftar pemilik. Pembayaran pertama ditetapkan pada April 2020.
  • Hanya mereka yang tersenarai dalam bantuan sara hidup (BSH), dengan nama mereka termasuk dalam senarai penerima elaun dalam pengkalan data BSH, akan menerima subsidi petrol baru tersebut. Semua orang kelainan upaya juga akan menerima subsidi ini.
  • Pendapatan isi rumah penerima juga mestilah tidak melebihi RM4,000 sebulan.
  • Untuk layak, penerima cuma boleh memiliki maksimum dua buah kereta dan dua buah motosikal pada satu-satu masa dalam isi rumah mereka.
  • Untuk kereta, syarat yang ditetapkan untuk kapasiti enjin adalah:
    – 1,600 cc ke bawah
    – atau lebih 1,600 cc, tetapi hanya untuk kereta berusia lebih 10 tahun
  • Untuk motosikal, syarat yang ditetapkan untuk kapasiti enjin adalah:
    – 150 cc ke bawah
    – atau lebih 150 cc, tetapi untuk motosikal yang berusia lebih tujuh tahun

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required