Ford selesaikan tuntutan mahkamah kes kerosakan kotak gear DCT Focus dan Fiesta di Amerika Syarikat

Ford selesaikan tuntutan mahkamah kes kerosakan kotak gear DCT Focus dan Fiesta di Amerika Syarikat

Ford akhirnya bersetuju untuk menyelesaikan tuntutan mahkamah dari dua juta pemilik dan bekas pemilik model Focus dan Fiesta yang dilengkapi dengan unit transmisi klac berkembar automatik (DCT) bermasalah DPS6 PowerShift di Amerika Syarikat, lapor akhbar Detroit Free Press.

Tuntutan mahkamah berkenaan difailkan buat pertama kali pada tahun 2012, mendakwa bahawa Ford yang mengetahui masalah pada kotak gear DPS6 (atau 6DCT250) terus menjual produk berkenaan kepada pelanggan yang tidak menyedari perkara tersebut kemudian menyalahkan pemandu atas semua masalah yang mereka alami.

Julai lalu, akhbar berkenaan turut telah mendedahkan dokumen sulit dan emel dari Ford yang menunjukkan bahawa mereka mengetahui masalah kotak gear berkenaan sejak dari awal, tetapi terus menjualnya ke pasaran.

Para pemilik model-model yang terjejas tersebut mendakwa dalam tuntutan berkenaan bahawa Focus C346 generasi ketiga yang diproduksi dari 2012 hingga 2016 dan Fiesta B299 yang diproduksi dari 2011 hingga 2016 diberikan transmisi yang bermasalah serta terdedah untuk “bergegar, tergelincir, melompat-lompat, menerkam, teragak-agak ketika menukar gear, kehausan pramatang pada komponen dalaman, lambat untuk turun gear, dan dalam berberapa kes, pecutan yang secara tiba-tiba atau lambat.”

Ford selesaikan tuntutan mahkamah kes kerosakan kotak gear DCT Focus dan Fiesta di Amerika Syarikat

Ford sebelum ini pernah berulang kali cuba memperbaiki semula kerosakan tersebut. Pada 2014, pengeluar berkenaan memanjangkan tempoh waranti transmisi itu kepada tujuh-tahun dan 160,000 km (100,000 batu) untuk Focus dan Fiesta yang diproduksi sebelum pertengahan 2013. Selepas penyebaran berita pada Julai lalu, waranti yang sama turut digunapakai untuk Focus 2014-2016 dan juga Fiesta 2014-2015.

Dalam perjanjian yang diusulkan, Ford menawarkan jaminan komitmen sebanyak US$30 juta (RM122.5 juta) dalam bentuk pampasan tunai kepada konsumer yang telah merekodkan pembaikan transmisi yang rosak berulang kali dalam masa lima tahun selepas membeli kereta mereka atau 96,000 km (60,000 batu).

Syarikat tersebut turut menawarkan program belian semula mudah untuk kereta yang terjejas dan juga proses yang lebih mudah untuk bekas pemilik serta orang yang menyewa kereta berkenaan bagi diberikan pampasan.

Ford selesaikan tuntutan mahkamah kes kerosakan kotak gear DCT Focus dan Fiesta di Amerika Syarikat

Ford telah menawarkan perjanjian awalan dengan kos bayaran dianggarkan sekitar US$35 juta (RM142.8 juta), dengan tanpa bayaran minimun diperlukan. Perjanjian awalan tersebut turut memerlukan pemilik kereta untuk memberikan peluang terakhir kepada Ford bagi memperbaiki kereta mereka sebelum ditimbang tara, tetapi prasyarat tersebut telah digugurkan dalam perjanjian baharu ini. Kes ini akan didengar semula pada 28 Februari nanti untuk kelulusan akhir.

Bayaran yang perlu dikeluarkan oleh Ford mungkin akan mencapai US$100 juta (RM408.25 juta), menurut peguam yang membantu mencapai persetujuan ini bagi pihak pemilik-pemilik kereta. Tiada had ditetapkan, dan Ford perlu membayar sehingga kesemua pemilik tersebut selesai membuat tuntutan.

Ford juga mendedahkan bahawa antara Oktober 2017 hingga akhir 2019, mereka telah menghabiskan sekitar US$47.47 juta (RM193.8 juta) bagi membeli semula 2,666 unit Focus dan Fiesta yang terjejas menerusi program timbangtara sukarela. Walau bagaimanapun, penyelesaian ini hanyalah untuk pasaran Amerika Syarikat dan syarikat tersebut masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan bagaimana ia akan diselasaikan pada Focus dan Fiesta pasaran lain yang turut menghadapi masalah sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required