Kali terakhir Cagiva mengeluarkan model baru adalah pada tahun 2012, dan sejak itu, syarikat yang berasal dari Itali dan turut dimiliki oleh MV Agusta ini semakin senyap hingga sekarang. Pada tahun 2018, muncul laporan yang mengatakan Cagiva akan kembali dengan penawaran motosikal elektrik dan offroad menjelang tahun 2019, tapi nampaknya ia masih belum berlaku.

Kini berita yang sama timbul kembali apabila presiden MV Agusta, Timur Sardarov mengeluarkan kenyataan. Menurut laporan Visor Down, Sardarov memberitahu bahawa Cagiva akan bertindak sebagai wakil MV Agusta dalam pasaran motosikal elektrik, dengan barisan jentera ekonomi ‘penggerak urban’.

“Kami tidak akan membuat skuter, tetapi motosikal. Senang ditunggang dan bawah 4kW, sebab pada masa ini tiada siapa yang menghasilkan motosikal lebih daripada segmen ini dapat menghasilkan keuntungan. Dalam masa enam atau tujuh tahun, ia mungkin dapat mencecah keuntungan seperti motosikal 350 cc,” tambah Sardarov.

Sardarov memberitahu kepada Motociclismo pula, Cagiva akan memulakan produksi pada tahun hadapan, paling lambat awal tahun hadapan, dan khusus untuk mengeluarkan motosikal elektrik urban. Setakat ini masih belum diketahui sama ada Cagiva akan membangunkan sendiri model elektrik tersebut atau bersama dengan rakan kongsi lain. Sudah tentu, perincian motosikal ini juga masih belum didedahkan.

Walaupun perkhabaran tentang hidupnya semula Cagiva ini telah tersebar lebih awal, tapi tanpa sebarang tindakan lanjutan, ia boleh difahami kerana MV Agusta sendiri perlu berhadapan dengan pelbagai masalah sendiri, yang mana sekarang mungkin sudah terurus.