Proton X70 CKD dengan DCT 7-kelajuan – “isu ketahanan dan kelancaran klac kering itu cerita lama”

Proton X70 CKD dengan DCT 7-kelajuan – “isu ketahanan dan kelancaran klac kering itu cerita lama”

Lagi berkenaan ketahanan kotak gear DCT jenis klac basah yang akan digunakan pada Proton X70 versi CKD; kami korek lagi maklumat mengapa pelanggan di Malaysia tidak perlu gusar apa yang terjadi pada kotak DCT klac kering pengeluar lain khususnya DSG dari Volkswagen dan SpeedShift dari Ford.

Pertama sekali bagi mengatasi masalah berkenaan, Geely menggunakan sistem klac basah yang jauh lebih tahan dan lasak dari sistem klac kering yang secara tipikal bermasalah. Dalam sidang media ketika lawatan wakil ke fasiliti Geely di Ningbo, Zhejiang di China tempoh hari, ketua jurutera senior syarikat berkenaan, Terjinder Singh menerangkan bahawa penggunaan penyejuk minyak dalam sistem klac basah ini telah melenyapkan kebanyakkan masalah yang menyebulungi kotak gear DCT.

“Kebanyakkan kotak gear DCT yang awal mempunyai masalah ketahanan kerana menggunakan klac kering, [yang] secara tipikalnya tidak mempunyai keupayaan menahan haba yang baik. Dengan klac basah kami mengepam sekitar 12 hingga 15 liter minyak setiap minit bagi mengurangkan haba, tetapi klac kering tidak mempunyai ini. Ini adalah sebab kenapa ada banyak isu berkait dengan suhu,” jelas Terjinder.

Proton X70 CKD dengan DCT 7-kelajuan – “isu ketahanan dan kelancaran klac kering itu cerita lama”

Beliau turut menambah bahawa kotak gear DCT dengan klac kering terdedah kepada elemen lain yang boleh terjejas kerana keadaan cuaca.

“Dengan perubahan kelembapan, dengan perubahan suhu, dengan persekitaran kotor, dengan persekitaran bersih, akan ada sisihan yang banyak. Jadi ada hari anda akan rasa penukaran gear adalah baik, hari lain, yang lebih kering dan penukaran gear akan rasa tidak sedap. Ada banyak aduan tentang perkara itu.

“Sekarang, dengan klac basah yang kami ada di Geely, ia sama seperti transmisi automatik – ia berada dalam persekitaran terkawal, minyaknya disejukkan. Minyak tersebut ditapis dan dikawal dalam julat suhu. Jadi ada banyak isu suhu [sebelum ini] untuk kebanyakkan pengeluar, dan dalam kes kami walaupun dengan kenderaan tugas-berat Volvo, dengan berat 2.3 tan bersama treler hampir 2-tan pada pelbagai gred permukaan serta bergerak dan berhenti, kami telah menunjukkan ia adalah sangat baik [dari segi ketahanan],” terang jurutera itu lagi.

Proton X70 CKD dengan DCT 7-kelajuan – “isu ketahanan dan kelancaran klac kering itu cerita lama”

Penggunaan klac basah ini juga adalah antara punca mengapa ia boleh berfungsi lebih lancar dan lebih diperhalusi berbanding DCT klac kering, kata Terjinder. “Banyak masalah seperti teragak-agak ketika mula bergerak, mengigil dan bergegar, terutamanya ketika parkir sisi, adalah karekter klac kering. Dengan klac basah, hampir 99% masalah itu hilang.”

Beliau juga berkata dengan formulasi istimewa cecair transmisi juga memberikan kesan yang lebih lancar ketika mula bergerak dari kedudukan pegun dan penukaran gear. “Anda sentiasa perlu memberikan perhatian kepada interaksi antara material geseran dan jenis minyak yang anda guna.

“Geely mempunyai proprietari minyak yang dibangunkan dengan ujian yang banyak. Ia berfungsi untuk rekaan klac kami, dan ia mempunyai profil tertentu untuk pekali geseran dengan kelajuan gelinciran yang kami pantau dan kawal dengan berhati-hati. Karekteristik telah dibangunkan dan sebab itu anda tidak akan merasa bergegar atau mengigil ketika mula bergerak dan ketika menukar gear.”

Produksi X70 CKD tersebut kini sedang berjalan di fasiliti baharu Proton di Tanjung Malim. Jadi ia dijangka akan dilancarkan dalam masa terdekat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required