Volkswagen Taigun didedah – dilancar 2021 di India

Volkswagen Taigun didedah – dilancar 2021 di India

Volkswagen Taigun telah didedahkan lebih awal di India, sebelum ia membuat penampilan di acara Auto Expo 2020 di Delhi Khamis ini. Ia sebenarnya adalah Taigun Concept, yang kini sudah bersedia untuk pasaran. Walaubagaimanapun, Autocar India melaporkan ia hanya akan mula dijual pada separuh kedua tahun 2021 di sana.

Model asal Taigun Concept muncul pada tahun 2012, dan ia mendapat perhatian kerana saiz yang dianggap sesuai dengan India – 3.86 meter panjang, 1.73 meter lebar dan jarak roda 2.47 meter. Walaubagaimanapun, model baru ini pula berbeza kerana ia menggunakan asas daripada model T-Cross.

T-Cross yang muncul pada tahun 2018 memang adalah SUV paling kecil Volkswagen, tetapi ia tidak sekecil model konsep Taigun. Malah, Taigun juga menggunakan asas T-Cross yang dipanjangkan – jarak roda 2,651 mm untuk memberi lebih ruang dan keselesaan kepada penumpang belakang. Tinggi dari tanah 205 mm juga dibuat khas untuk India.

Volkswagen Taigun didedah – dilancar 2021 di India

Turut diubah berbanding T-Cross adalah mukanya, yang kini nampak lebih serius serta “premium”, serta lebih banyak hiasan serta kemasan krom. Lampu belakang pula mempunyai jalur nyalaan yang bersambung di tengah. Selain daripada rim, kami rasa keseluruhan bahagian SUV ini sudah bersedia untuk produksi.

Laporan tempatan mengatakan model produksi akan dibina atas platform MQB A0 IN khas untuk India, yang turut digunakan pada SUV Skoda dan model konsep Vision IN Concept. Autocar pula menambah walaupun harga kenderaan Volkswagen biasanya lebih mahal, Taigun ini akan dijadikan lebih menarik hasil daripada rasionalisasi kos dan penggunaan barangan tempatan yang lebih banyak.

Taigun versi produksi dijangka mendapat enjin petrol 1.5 liter TSI dengan kuasa 130 hp dan teknologi nyahaktif silinder. Tiada pilihan diesel akan diberi, tapi Volkswagen melihat kepada CNG sebagai alternatif. Barangan lain yang akan dipasang adalah seperti panel instrumen digital, skrin sesentuh 8.0 inci dan sistem keselamatan tahap tinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required