Ford GT 2020 kini lebih berkuasa, edisi Liquid Carbon

Ford GT 2020 kini lebih berkuasa, edisi Liquid Carbon

Walaupun model semasa Ford GT ini sudah diperkenalkan agak lama, iaitu lima tahun dulu, kerja-kerja pembangunannya masih lagi diteruskan, dengan model tahun 2020 diperkenalkan bersama beberapa peningkatan. Ia termasuk kuasa, sistem ekzos serta pilihan pakej penampilan.

Enjin V6 3.5 liter EcoBoost twin turbo pada GT ini sekarang mampu menghasilkan 660 hp, iaitu 13 hp lebih berbanding model sebelumnya. Menurut Ford, enjin ini ditala semula untuk memberikan tork pada rpm yang lebih luas, dan dipasang dengan barangan hasil daripada pembangunan jentera litar GT Mk II seperti piston penyejukan galeri dan ignition coil bertenaga tinggi. Laluan udara serta sistem penyejukan juga diperelok.

Pada bahagian ekzos, model ini datang terus dengan unit titanium Akrapovic yang bukan sahaja membantu prestasi enjin, tetapi juga memberikan bunyi yang lebih garang. Perubahan lain adalah suspensi yang dijadikan lebih keras bagi mod Track, untuk memberikan kawalan lebih baik terutamanya pada kelajuan tinggi.

Selain daripada prestasi kereta itu sendiri, Ford turut memberikan perhatian kepada penampilan. Bagi yang mahu menyerlahkan lagi penggunaan gentian karbon pada keseluruhan badan GT ini, Ford menyediakan pilihan cat lutsinar (clear coat) khas melalui model edisi Liquid Carbon. Ia juga datang dengan rim gentian karbon, serta pilihan barangan seperti tali pinggang six-point, kemasan dalaman, warna angkup brek dan jalur pada badan.

Selain daripada itu, pemilik juga boleh memilih penampilan ikonik Gulf inspirasi daripada kereta lumba GT40 yang pernah memenangi perlumbaan Le-Mans dulu. Untuk rim, pemilik boleh memilih sama ada unit gentian karbon atau aloi aluminium.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required