Kia Sorento 2021: Imej rasmi pertama didedahkan

Kia Sorento 2021: Imej rasmi pertama didedahkan

Kia Sorento generasi ke-empat telah pun dikesan baru-baru ini, menampakkan imej luaran SUV tiga-barisan tempat duduk ini. Terbaru, Kia telah pun mendedahkan pula foto rasmi SUV ini, termasuklah untuk bahagian kabinnya.

Penggayaan yang lebih ranggi dipertaruhkan berbanding dengan imej konvesional pada model semasa. Malahan model baharu ini lebih kelihatan mantap dengan garisan badan yang lebih menjol, serta bahagian belakang juga lebih menyerlah.

Pada bahagian hadapan, gril “tiger nose” yang sudah menjadi identiti kenderaan Kia turut digunakan pada Sorento, dengan hanya terdapat jalur krom yang nipis di atasnya manakala lampu pula menggunakan unit LED projector yang berbentuk nipis, bersama jalur lampu DRL di bawahnya.

Kia Sorento 2021: Imej rasmi pertama didedahkan

Malah kelihatan bonjolan yang jelas atas bonet SUV ini, yang sekaligus menjadikannya nampak lebih garang manakala bampar pula mempunyai lampu kabus yang diletakkan rendah manakala di penjuru terdapat bukaan udara menegak.

Untuk bahagian profil sisi, kelihatan juga garisan yang merintangi bahagian hadapan hingga ke belakang, termasuk fillet krom pada fender dan pintu. Pada pintu belakang pula ditampilkan “sirip jerung” krom, sementara cermin pintu pula diasingkan daripada tiang-A untuk imej yang lebih premium.

Bahagian belakang menunjukkan rekaan yang lebih radikal, dengan lekuk-lekuk unik pada pintu but, empat jalur lampu yang menegak (sedikit seperti Ford Mustang), hiasan krom dan bukaan udara hiasan pada bahagian bawah bampar, spoiler bumbung serta tulisan Sorento yang dijarakkan.

Kia Sorento 2021: Imej rasmi pertama didedahkan

Menerusi foto bahagian dalamannya, kelihatan papan pemuka melintang yang seakan ‘meminjam’ gaya Mercedes-Benz. Kelihatan panel paparan besar, yang turut menjadi perumah skrin sesentuh tengah 10.25-inci, dan juga paparan instrumen digital 12.3-inci. Malah turut ditampilkan lapan corong udara menegak, konsol tengah yang lebih tinggi dan juga pemilih rotary gear seakan Jaguar.

Buat masa ini, tiada sebarang perincian teknikal dibongkarkan. Walau bagaimana pun Sorento ini mungkin menggunakan enjin Kia yang biasa, termasuk 2.0 liter dan 2.5 liter turbo naturally-aspirated dan juga unit 2.0 liter dan 2.2 liter turbodiesel. Perincian penuhnya akan didedahkan pada 3 Mac ini dalam penganjuran Geneva Motor Show.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required