BMW M340d Sedan, Touring diperkenal – enjin enam silinder sebaris hibrid, kuasa 340 hp dan tork 700 Nm

BMW M340d Sedan, Touring diperkenal – enjin enam silinder sebaris hibrid, kuasa 340 hp dan tork 700 Nm

BMW buat pertama kalinya memperkenalkan model M Performance 3 Series yang dikuasakan oleh enjin diesel, dalam dua versi iaitu M340d xDrive Sedan dan M340d xDrive Touring. Ia akan mula dijual di Eropah pada bulan April 2020.

Di bawah bonet model ini terdapat enjin diesel enam silinder sebaris 3.0 liter, mampu menghasilkan kuasa 340 hp pada 4,400 rpm dan 700 Nm tork pada 1,750 rpm. Enjin ini mempunyai crankcase dan head yang dibuat daripada aluminium, sementara bahagian dalam silinder pula mempunyai salutan khas untuk mengurangkan geseran.

Demi mendapatkan maklum balas throttle yang lebih pantas, turbo pada enjin ini menggunakan turbin dengan geometri boleh ubah serta sistem suntikan terus commonrail dengan injector piezo yang boleh beroperasi sehingga 2,700 bar. Salur kemasukan udara turut dinaik taraf.

BMW M340d Sedan, Touring diperkenal – enjin enam silinder sebaris hibrid, kuasa 340 hp dan tork 700 Nm

Transmisi Steptronic Sport lapan kelajuan diberikan secara standard untuk menghantar kuasa kepada semua roda melalui sistem pacuan pintar xDrive dan membolehkan versi sedan memecut 0-100 km/j dalam masa 4.6 saat manakala versi Touring 4.8 saat. Untuk permulaan yang lebih cepat, pemilik boleh menggunakan fungsi Launch Control.

Enjin ini juga dipadankan dengan sistem hibrid ringkas 48 volt, yang membantu mengurangkan penggunaan bahan api serta emisi dan starter generator untuk memberikan kesan boost elektrik sebanyak 11 hp. Sistem ini juga boleh menjana semula kuasa apabila membrek dan menyimpannya dalam bateri 48 volt. Dalam mod Eco Pro dan Comfort, fungsi Coasting diaktifkan secara automatik.

Kedua-dua 3 Series M Performance ini dipasang dengan sistem suntikan AdBlue, membantu ia melepasi tahap Euro 6d. Penggunaan bahan api model sedan berada antara 5.7 hingga 5.3 l/100 km manakala model Touring 5.8 hingga 5.4 l/100 km. Emisi CO2 pula masing-masing 149 – 139 g/km dan 153 – 143 g/km.

BMW M340d Sedan, Touring diperkenal – enjin enam silinder sebaris hibrid, kuasa 340 hp dan tork 700 Nm

Pada bahagian suspensi, M340d datang terus dengan unit M Sport, manakala melalui pakej khas M Sport pula, kedudukannya dapat direndahkan 10 mm lagi. Penyerap pada kenderaan ini ditala khas untuk menjadi lebih progresif, dengan kurang gegaran waktu mengambil selekoh secara dinamik dan jalan tidak rata. Suspensi M Adaptive dengan penyerap kawalan elektronik ditawarkan sebagai pilihan tambahan.

Kelengkapan standard lain adalah termasuk differential M Sport, sistem ekzos M Sport dan brek M Sport dengan angkup berwarna biru – cakera 348 mm dengan angkup empat piston di hadapan dan cakera 345 mm dengan angkup satu piston di belakang.

Sudah tentu, pada bahagian luar, M340d didatangkan dengan kemasan khas BMW M, dengan rim M yang bersaiz 18 inci, bersama tayar 225/45 di hadapan dan 255/40 di belakang. Unit 19 inci disediakan sebagai pilihan tambahan. Model sedan mendapat barangan M seperti spoiler, gril, muncung ekzos, cermin sisi warna kelabu, kemasan pada bukaan udara serta lencana M340d.

BMW M340d Sedan, Touring diperkenal – enjin enam silinder sebaris hibrid, kuasa 340 hp dan tork 700 Nm

Masuk ke bahagian dalam, tempat duduk dibalut dengan kombinasi khas M yang terdiri daripada Sensatec dan Alcantara, dengan jahitan biru. Di hadapan pemandu, terdapat stereng M pelbagai fungsi yang dibalut kulit, dengan pedal penukar, pedal M dan alas kaki M.

Kelengkapan lain pada M340d adalah termasuk pengawal suhu tiga zon automatik, lampu suasana, cermin pandang belakang malap sendiri, BMW Live Cockpit Plus dengan fungsi navigasi, Park Distance Control dengan skrin 8.8 inci, pengesan jarak depan dan belakang, BMW Connected Package Plus termasuk informasi trafik semasa, Concierge Services dan Apple CarPlay.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required