Kia Sorento 2021 – perincian enjin dan ciri lain didedah

Kia Sorento 2021 – perincian enjin dan ciri lain didedah

Hanya beberapa hari sebelum Sorento baru didedahkan kepada dunia, Kia telah menyiarkan beberapa informasi berkenaan SUV generasi keempat tersebut. Ia kini menggunakan platform baru, rekaan yang lebih bergaya serta pengendalian yang dipertingkat.

Melihat kepada dimensinya, Sorento baru adalah 10 mm lebih panjang, manakala jarak rodanya pula bertambah 35 mm menjadi 2,815 mm. A-pillar juga direka 30 mm lebih ke belakang. Selain itu, Kia juga mendakwa Sorento baru ini memberikan lebih ruang dalam berbanding SUV saiz sederhana lain, dan mempunyai ruang but yang terbaik dalam kelasnya. Selain tetapan tujuh tempat duduk, ia juga ditawarkan dengan tetapan enam tempat duduk.

Walaupun kini mencatat berat kurang 80 kg berbanding sebelumnya, bahagian keselamatan dapat dipertingkat dengan rekaan badan baru serta struktur sokongan lain. Selain lapan beg udara, SUV ini turut didatangkan dengan sistem brek yang akan diaktifkan secara automatik apabila beg udara keluar, untuk mengelakkan perlanggaran berantai.

Kia Sorento 2021 – perincian enjin dan ciri lain didedah

Satu lagi sistem unik yang diberikan pada Sorento baru ini adalah Surround View Monitor, di mana pemilik boleh melihat keadaan sekeliling kenderaan melalui telefon pintar, seperti yang digunakan oleh BMW. Walaubagaimanapun, semua ciri ini adalah bergantung kepada varian dan pasaran.

Begitu juga dengan barisan Smartstream yang akan digunakan. Pasaran Korea dan Eropah akan mendapat enjin 2.2 liter diesel turbo yang mampu menghasilkan kuasa 202 PS dan 440 Nm tork. Ia dipadankan bersama transmisi klac berkembar basah lapan kelajuan baru yang dikatakan mempunyai kadar tork 58% lebih tinggi berbanding transmisi tujuh kelajuan sebelum ini, hasil daripada sistem penyejukan yang lebih baik.

Secara keseluruhannya, Kia mendakwa Sorento baru untuk pasaran Korea mencatat penggunaan bahan api 14.3 km/l. Untuk pasaran Amerika pula, ia akan ditawarkan dengan enjin petrol turbo 2.5 liter T-GDi, yang dipadankan bersama transmisi DCT yang sama, menghasilkan kuasa 281 PS dan 421 Nm tork.

Kia Sorento 2021 – perincian enjin dan ciri lain didedah

Selain dua enjin ini, Kia telah mengesahkan ia juga akan ditawarkan dengan penggerak hibrid, yang menggabungkan enjin 1.6 liter T-GDi 180 PS/265 Nm dengan motor elektrik 44.2 kW (60 PS) dan bateri lithium ion berkapasiti 1.49 kWh yang terletak di bawah lantai – tidak mengganggu ruang dalam kenderaan. Kuasa keseluruhannya adalah 230 PS dan 350 Nm, dengan penggunaan bahan api 15.3 km/l.

Perincian lanjut berkenaan SUV baru Kia ini akan didedahkan apabila ia membuat penampilan di Geneva Motor Show bulan hadapan, termasuklah pilihan enjin petrol dan plug-in hybrid lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required