Biodiesel B20 mampu tambah baik kualiti udara – Kok

Biodiesel B20 mampu tambah baik kualiti udara – Kok

Hari ini, Program Biodiesel B20 bakal dilancarkan oleh Kementerian Industri Utama dan agensinya, Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) serta perasmian disempurnakan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Menurut Menteri Industri Utama Teresa Kok Suh Sim, pelaksanaan program B20 yang mempunyai 20% biodiesel dan 80% diesel petroleum serta program B7 yang diteruskan dalam sektor industri, akan menggunakan kira-kira 1.3 juta tan minyak sawit setahun dan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau (GHG) sebanyak 3.8 juta tan setara CO2 setahun.

“Pelaksanaan program biodiesel B20 mampu menambah baik kualiti udara terutamanya di kawasan yang mengalami kesesakan lalu lintas seperti di Lembah Klang yang mempunyai kira-kira 7.2 juta penduduk.

“Kajian saintifik telah membuktikan bahawa penggunaan biodiesel mampu mengurangkan pelepasan GHG. Biodiesel juga mengandungi nombor setana yang lebih tinggi. Ini dapat meningkatkan prestasi enjin dan menyumbang kepada pelepasan gas ekzos yang lebih bersih,” katanya kepada Bernama.

Biodiesel B20 mampu tambah baik kualiti udara – Kok

Jelasnya lagi, penggunaan biodiesel yang hampir mencecah sifar kandungan sulfur, mampu mengurangkan pelepasan gas sulfur dioksida ke atmosfera yang mengakibatkan kejadian hujan asid.

“Kerajaan dengan kerjasama syarikat-syarikat petroleum seperti Petronas, Shell, Petron, Chevron dan BHP akan membekalkan biodiesel B20 secara berperingkat kepada lebih 3,400 stesen minyak di seluruh negara. Syarikat-syarikat petroleum sedang giat menaik taraf depoh untuk membolehkan mereka menyimpan sehingga biodiesel B30.

“Siapa tahu mungkin satu hari nanti kita boleh menaik taraf kepada B30, jadi kita mesti melakukannya sekarang. Memandangkan kita melaksanakannya secara berperingkat, kita akan mulakan dengan negeri yang tidak memerlukan banyak perubahan seperti Langkawi, diikuti Labuan, Sarawak, Sabah dan seterusnya di Semenanjung,” katanya.

Pelaksanaan Program B20 ini juga adalah selaras dengan Dasar Automotif Kebangsaan di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri yang hanya membenarkan kenderaan yang bersedia dengan B20 dan B30. Antara negara lain yang membenarkan penggunaan biodiesel dalam diesel adalah Kesatuan Eropah, Amerika Syarikat, Indonesia, Thailand, Colombia, Argentina, Brazil dan Indonesia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required