Perodua sokong penuh matlamat NAP 2020; teruskan usaha memperkasakan industri auto tempatan

Perodua sokong penuh matlamat NAP 2020; teruskan usaha memperkasakan industri auto tempatan

Susulan dengan pelancaran Dasar Automotif Nasional(NAP) 2020 oleh Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad pagi tadi, Perodua menyatakan sokongan penuh mengenai keseluruhan perancangan dan matlamat dalam merintis pertumbuhan industri automotif negara bagi tempoh sepuluh tahun ke hadapan, hingga tahun 2030 kelak.

Menurut Presiden dan CEO Perodua Datuk Zainal Abidin Ahmad, NAP 2020 yang diumumkan ini memperlihatkan konsistensi dalam dasar kerajaan untuk membawa ekosistem automotif Malaysia ke peringkat seterusnya. Ini dapat dilihat dengan sokongan berterusan terhadap lokalisasi komponen yang merupakan tulang belakang industri automotif negara.

“Sepanjang dekad yang lalu, Perodua telah membeli komponen berjumlah RM43.5 bilion daripada pembekal tempatan – dengan RM5.4 bilion pada tahun lepas sahaja – dan tahun ini, kami menjangkakan perbelanjaan hampir RM6 bilion untuk membeli komponen automotif tempatan.

“Sejumlah pembelian ini mengekalkan dan memperkasakan ekosistem automotif Malaysia, sekaligus menyumbang kepada ekonomi, pekerjaan dan pembangunan negara,” ujarnya menerusi kenyataan yang dikeluarkan sebentar tadi.

Perodua sokong penuh matlamat NAP 2020; teruskan usaha memperkasakan industri auto tempatan

Mengenai komitmen kerajaan untuk meneruskan program Kenderaan Cekap Tenaga (EEV), katanya, Perodua merupakan pengeluar EEV pertama dan terbesar di Malaysia. Setakat ini, Perodua telah menghasilkan dan menjual lebih 800,000 EEV.

Seterusnya,Perodua turut menyatakan sokongan terhadap Industri 4.0 yang menjadi salah satu daripada tiga arah tuju utama NAP 2020. Ia merangkumi penggabungan teknologi, khususnya penggabungan teknologi komunikasi dengan automotif. Zainal berkata, pihaknya telah pun membuka langkah di dalam bidang ini untuk produk-produk keluaran syarikat tersebut.

“Mengenai teknologi autonomi pula, Perodua, dengan bimbingan rakan teknikal dan teknologi, Daihatsu Motor Company of Japan, telah pun membuka langkah dengan sistem Bantuan Pemanduan Selamat (ASA) dan yang paling penting, kami telah menjadikannya mampu dimiliki orang ramai.

Teknologi ini akan ditambahbaik sejajar dengan matlamat kami untuk memberikan mobiliti kepada rakyat Malaysia yang lebih selamat dan menawarkan nilai yang lebih baik,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required