Honda hentikan operasi pengeluaran di Filipina

Honda hentikan operasi pengeluaran di Filipina

Honda telah mengumumkan bakal menghentikan operasi kilang pengeluaran yang terletak di Santa Rosa, Filipina, bulan hadapan. Fasiliti yang berada di daerah Laguna, mula beroperasi sejak tahun 1992 dan buat masa ini mengeluarkan model BR-V dan City. Ia memiliki tenaga kerja seramai 650 orang.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan, pengeluar kenderaan itu berkata, keputusan ini dibuat selepas mempertimbangkan usaha paling optimum dalam operasi pengeluaran di rantau Asia dan Ocenia. Walau pun membuat keputusan untuk menutup kilang, Honda akan teruskan operasi bagi jualan dan perkhidmatan selepas jualan di Filipina, menerusi penggunaan rangkaian rantau Asia dan Oceania.

Menurut Philippine Daily Inquirer, jurucakap Honda tempatan, keputusan untuk menghentikan pengeluaran di negara tersebut dibuat ekoran permintaan pengeluaran yang rendah dan syrikat itu mahu menggunakan sumber yang lebih baik.

Honda hentikan operasi pengeluaran di Filipina

“Honda perlu menutup kilang di Filipina disebabkan jumlah pengeluaran yang rendah. Ia bukan disebabkan isu politik atau pun polisi kerajaan, atau pun persatuan buruh. Tiada kaitan tentang itu. Ia adalah arahan daripada Honda Motor untuk menggunakan sumber yang lebih cekap,” ujar Louie Soriano, jurucakap Honda Cars Philippines.

Walau bagaimana pun, tidak dinyatakan apa perancangan Honda untuk kilang terbabit, tetapi ada laporan menyebut, kerajaan Filipina berkata ada syarikat automotif yang berminat untuk mengambil alih. Ini pernah berlaku pada tahun 2014, apabila Mitsubishi Motor mengambil alih kilang Ford di Santa Rosa selepas syarikat pengeluar kenderaan Amerika Syarikat itu menutup operasi kilang berkenaan pada tahun 2012.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required