Geneva International Motorshow 2020 dibatalkan

Geneva International Motorshow 2020 dibatalkan

Wabak Covid-19 yang giat merebak dan ketika ini di Eropah menemukan “korban” terbaru; Geneva International Motorshow 2020, sebuah acara berkaitan automotif antara yang terbesar dan terpenting dunia, telah dibatalkan penganjurannya. Ini berikutan kerajaan Switzerland mengharamkan sebarang perhimpunan melebihi 1,000 orang, lapor Automotive News. Pameran berkenaan sepatutnya berlangsung minggu ini.

“Kami kesal untuk memaklumkan bahawa Geneva Motorshow 2020 akan dibatalkan,” ujar seorang jurucakap Palexpo. Pameran berkenaan terus dibatalkan dan bukannya ditangguh. “Pameran seperti ini tidak boleh ditangguh, itu mustahil kerana ia terlalu besar,” jelas beliau.

Minggu lalu, menteri kesitahan Switzerland, Alain Berset mengumumkan sebarang acara melibatkan 1,000 ke atas adalah dilarang berkuatkuasa serta-merta. “Disebabkan situasi semasa dan penyebaran wabak coronavirus, Majlis Persekutuan telah mengkategorikan keadaan di Switzerland sebagai ‘istimewa’ di bawah Akta Epidemik.

Geneva International Motorshow 2020 dibatalkan

“Acara berskala besar melibatkan lebih daripada 1,000 orang adalah dilarang. Perintah itu berkuatkuasa serta-merta sehingga 15 Mac, paling awal,” ujar beliau. Antara model berprofil tinggi yang dijangka akan diperkenalkan ketika pameran itu tahun ini ialah seperti Aston Martin Vantage Roadster, Audi A3 Sportback, BMW i4, Fiat 500 EV, Kia Sorento, Mercedes-Benz E-Class, Porsche 911 Turbo dan Volkswagen Golf PHEV. Hyundai Prophecy dan Polestar Precept juga dijadual untuk dipertontonkan.

Beberapa jenama kenderaan dan pembekal juga telah mula menarik penglibatan warga kerja mereka di dalam acara berkenaan selepas wabak berkenaan semakin serius di Eropah. Wabak berkenaan telah melumpuhkan bahagian utara Itali, yang bersempadan dengan Switzerland. Setakat 27 Februari, Switzerland mencatatkan sembilan kes coronavirus. Sementara itu, Beijing Motor Show 2020 yang dijadualkan bermula pada 21-30 April turut akan ditangguh. Bagaimanapun, tiada tarikh baru yang diumumkan setakat ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required