Permit Import di bawah NAP 2020 lebih ketat – MARii

Permit Import di bawah NAP 2020 lebih ketat – MARii

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii), Datuk Madani Sahari mengesahkan Dasar Automotif Negara (NAP) 2020 yang diumumkan akhir bulan lalu, dijangka diteruskan di bawah kerajaan baharu yang pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Saya percaya kerajaan baharu tidak akan mengkaji semula NAP 2020 kerana dasar automotif alaf baharu ini cukup holistik. Malah Perdana Menteri juga berada dalam kabinet sebelum ini,” ujarnya, memetik laporan Berita Harian

Dalam masa yang sama, beliau turut memaklumkan, Permit Import (AP) yang diteruskan di bawah NAP 2020 bakal melalui proses pengagihan lebih ketat. Ini di mana Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) melaksanakan mekanisme yang lebih baik bagi memastikan syarikat benar-benar layak mendapat manfaat.

“MITI tampil dengan mekanisme baru untuk AP, jadi syarikat yang berkaliber dan memiliki perniagaan lebih tersusun menerima AP. Kerajaan mahu penerima AP menyumbang kepada sektor automotif negara,” katanya ketika menyampaikan taklimat prestasi automotif 2019 dan prospek 2020 semalam.

Tambahnya lagi, MITI juga akan menubuhkan jawatankuasa khas yang akan memantau dan mengaudit AP. Di mana audit yang akan dilaksanakan ke atas penerima AP ketat untuk memastikan ia memberi manfaat kepada semua.

Harap-harap selepas ini penganugerahan AP memang benar-benar telus dan bukannya diserahkan kepada pihak yang akan menjualkannya semula kepada pihak lain, atau dalam erti kata lain, menyalahgunakannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required