UMW Toyota panggil balik beberapa model Toyota, Lexus disebabkan masalah pengepam bahan api

Sebagai satu langkah pencegahan proaktif, UMW Toyota Sdn Bhd (UMWT) mengumumkan kempen ‘Servis Khas’ atau panggilan semula beberapa model Toyota dan Lexus bagi menggantikan komponen pengepam bahan api sedia ada.

Berdasarkan informasi yang diterima dari Toyota Motor Corporation (TMC), terdapat sekitar 12,000 unit model Toyota (Alphard, Camry, Corolla, Innova dan Fortuner) dan 1,500 unit model Lexus (GS300, GS350, IS300, LC500/500H, LS460, LS500/500H, LS600H, NX200T/300H, RC350/300H, RX350/450H dan RX350/450) yang dikeluarkan dari tahun 2013 hingga 2019 yang diedarkan oleh UMWT terlibat dengan kempen ini. Walau bagaimana pun, model yang tidak disenaraikan adalah tidak terlibat dengan kempen ini.

Menurut UMWT, kenderaan yang dilengkapi dengan pengepam bahan api yang bermasalah ini mempunyai risiko untuk menghentikan operasi. Jika ia berlaku, lampu amaran dan informasi akan terpapar pada panel instrumen, dan ini boleh menjejaskan kuasa enjin. Malah hasilnya kenderaan akan terhenti dan enjin tidak dapat dihidupkan. Situasi ini juga boleh menyebabkan risiko kemalangan sekiranya ia berlaku ketika kenderaan sedang dipandu dalam kelajuan yang tinggi.

Sehubungan itu, UMWT memaklumkan secara rasmi kepada semua pemilik kenderaan yang terjejas untuk menggantikan unit pengepam bahan api ini tanpa dikenakan sebarang kos penukaran. Walau bagaimana pun, kerja-kerja penggantian tersebut akan bergantung pada model kenderaan. Untuk maklumat lanjut, pemilik yang mempunyai kenderaan berkenaan diminta untuk menghubungi mana-mana Pusat Servis Toyota berhampiran atau pun hubungi talian bebas tol Toyota di 1800-8-TOYOTA (869682).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required