Singapura akan beralih kepada bas hibrid, elektrik

Singapura akan beralih kepada bas hibrid, elektrik

Sejajar dengan usaha global ke arah mobiliti yang lebih bersih, Singapura telah mengumumkan negara itu akan membeli hanya bas hibrid dan elektrik selepas ini, seperti dilaporkan oleh Straits Times.

Menteri kanan bagi pengangkutannya, Janil Puthucheary memaklumkan parlimen di sana bahawa langkah berkenaan adalah sebahagian daripada matlamat kerajaan untuk menjadikan armada bas awamnya – yang kini dalam jumlah 5,400 unit – untuk menggunakan tenaga bersih menjelang 2040. Bas hibrid ini (mungkin dengan diesel-elektrik) dan elektrik sepenuhnya akan memerlukan kos yang lebih berbanding bas diesel sedia ada.

Janil juga berkata, Singapura telah menggunakan 50 bas diesel-elektrik sejak Mac lalu. “Kami juga telah membeli 60 buah bas elektrik sepenuhnya yang akan digunakan secara progresif tahun ini,” tambah baliau, menjelaskan yang depot bas akan direka untuk menampung operasi bas elektrik.

Singapura akan beralih kepada bas hibrid, elektrik

Pemandu teksi juga digalakkan untuk beralih kepada teksi elektrik, yang akan dikenakan caj secara minimum di bawah Additional Registration Fee (ARF) pada kadar $5,000 (RM15,000). Sehingga hujung Januari, 133 daripada 18,526 teksi di Singapura adalah elektrik.

Singapura juga merancang untuk melupuskan penggunaan kenderaan yang menggunakan enjin pembakaran dalaman semata-mata menjelang 2040. “Maksudnya, selepas 2030, kami tidak lagi akan menawarkan pembelian baru terhadap kenderaan yang hanya menggunakan enjin pembakaran dalaman,” tambah beliau. “Ini memerlukan peralihan menyeluruh terhadap armada kenderaan, perubahan ketara terhadap cara orang bergerak dan tingkahlaku konsumer serta pembagunan prasarana yang penting,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required