Honda Clarity Electric dihentikan pengeluaran di AS

Honda Clarity Electric dihentikan pengeluaran di AS

Adakah sambutan terhadap kenderaan elektrik, termasuk diperingkat global, masih lagi kurang memuaskan. Tapi, betul ke macam tu? Sekurang-kurangnya hal ini boleh dilihat dari perkembangan terbaru melibatkan Honda Clarity Electric yang pengeluarannya bakal dihentikan.

Menurut laporan USA Today, Clarity Electric gagal untuk mendapat sambutan seperti yang diharapkan bagi sebuah model elektrik. Tetapi, itu bukanlah disebabkan semata-mata kerana kereta ia sebuah EV, melainkan kerana saiznya kerana pengguna di Amerika lebih mahukan kenderaan bersaiz besar seperti SUV dan trak pikap.

Jurucakap Honda di sana, Natalie Kumaratne memaklumkan, Clarity EV telah dihentikan pengeluarannya pada penghujung 2019, dan itu berlaku kerana permintaan terhadap kereta sedan semakin berkurangan di pasaran Amerika Utara. Lain-lain model yang turut menerima nasib sama ialah Chevrolet Cruze, Ford Focus dan Chrysler 200. Hanya Tesla yang masih menerima permintaan bagi segmen kereta sedan elektrik ketika ini.

Honda Clarity Electric dihentikan pengeluaran di AS

Dari sudut jualan, sebanyak 11,654 unit Honda Clarity terjual sepanjang 2019 di Amerika Syarikat; 42% menurun berbanding 2018. Ketika pelancarannya pada 2017, Honda mensasarkan 75,000 unit jualan bagi Clarity, yang turut merangkumi bersi PHEV dan FCEV (kedua-dua pilihan ini bagaimanapun masih diteruskan selepas versi elektrik dihentikan pengeluarannya).

Honda Clarity EV dikuasakan oleh motor elektrik 161 hp/300 Nm dengan bateri 25.5 kWh. Ia menawarkan tiga mod pemanduan – Normal, Econ dan Sport. Ia boleh dicas penuh dalam tempoh tiga jam pada kadar 240 volts ketika menggunakan pengecas pantas DC serta dengan Sistem Pengecas Gabungan SAE pula, ia boleh mencapai kapasiti 80% dalam masa 30 minit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required