F1 GP Australia dibatalkan minggu ini kerana COVID-19; staf Mclaren disahkan positif, 14-orang dikuarantin

F1 GP Australia dibatalkan minggu ini kerana COVID-19; staf Mclaren disahkan positif, 14-orang dikuarantin

Coronavirus telah menyebabkan satu lagi acara antarabangsa dibatalkan – kali ini adalah pusingan pembukaan Grand Prix Formula 1 2020 yang sepatutnya berlangsung di Australia hujung minggu ini. Pembatalan ini bukan sekadar langkah berjaga-jaga semata-mata, tetapi sebenarnya ada staf dari pasukan McLaren sudah disahkan positif dijangkiti virus tersebut.

Setakat ini, 14-staf McLaren perlu dikuarantin selama dua-minggu selepas kerana mereka adalah kontak rapat kepada ahli yang disahkan positif berkenaan. Ini menyebabkan McLaren mengumumkan akan menarik diri dari perlumbaan tersebut.

Menurut laporan Autosport, pasukan lain juga tidak berminat untuk berlumba pada hujung minggu ini, di mana hanya tiga pasukan yang bersetuju untuk meneruskan perlumbaan. Penganjur GP berkenaan telah pun mengeluarkan kenyataan rasmi seperti yang tertulis di bawah:

“Pada pukul 9 pagi ini, Australian Grand Prix Corporation telah dinasihatkan oleh Formula 1 berkenaan niat mereka untuk menghentikan semua aktiviti Formula 1 pada Formula 1 Australian Grand Prix.

F1 GP Australia dibatalkan minggu ini kerana COVID-19; staf Mclaren disahkan positif, 14-orang dikuarantin

“Berdasarkan keputusan ini dan nasihat yang dikemaskini pagi ini dari Ketua Pegawai Kesihatan Jabatan Perkhidmatan Kesihatan dan Manusia Kerajaan Victoria, Perbadanan Grand Prix Australia mengesahkan Grand Prix Formula 1 Australia dibatalkan dengan segera.

“Semalam, ahli pasukan McLaren Racing diuji positif virus COVID-19. Sebanyak tujuh individu menunjukkan keputusan negatif, mengesahkan bahawa mereka tidak dijangkiti virus COVID-19. Selain itu, individu kesembilan telah dinilai dan diuji untuk virus COVID-19, dengan keputusan ujian masih lagi belum keluar. Individu ini tidak dikaitkan dengan mana-mana pasukan Formula 1, FIA atau pembekal yang berkaitan.

“Keutamaan kami ialah keselamatan semua orang termasuk para hadirin, kakitangan kami, semua rakan acara dan ahli masyarakat setempat. Maklumat lanjut mengenai bayaran balik bagi pemegang tiket akan diberitahu dalam masa terdekat.”

Pasukan Mercedes-AMG terlebih dahulu telahpun meminta perlumbaan ini dihentikan sebelum kenyataan ini dikeluarkan. “Pasukan Mercedes-AMG Petronas F1 hari ini menghantar surat kepada FIA dan F1 untuk meminta pembatalan Grand Prix Australia 2020.

F1 GP Australia dibatalkan minggu ini kerana COVID-19; staf Mclaren disahkan positif, 14-orang dikuarantin

“Kami berkongsi kekecewaan peminat sukan bahawa perlumbaan ini tidak dapat diteruskan seperti yang dirancang. Walau bagaimanapun, kesihatan dan kesejahteraan fizikal dan mental anggota pasukan kami dan komuniti F1 yang lebih luas adalah keutamaan kami.

“Berdasarkan keadaan memaksa yang kami alami berkenaan pandemik Coronavirus, kami tidak lagi merasakan keselamatan pekerja kami dapat dijamin jika kami terus mengambil bahagian dalam acara tersebut.

“Kami sangat empati dengan keadaan yang semakin buruk di Eropah, terutamanya di Itali, dan seterusnya kami tidak merasakan patut untuk menyertai acara di mana rakan-rakan pesaing seperti McLaren tidak dapat menyertainya kerana sedang melalui keadaan di luar kawalan mereka. Oleh itu pasukan kami akan memulakan persediaan berangkat dari litar pagi ini, ” tulis kenyataan yang dikeluarkan tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required