Polis mula laksana sekatan jalan raya di serata negeri sepanjang 2 minggu Perintah Kawalan Pergerakan

Polis mula laksana sekatan jalan raya di serata negeri sepanjang 2 minggu Perintah Kawalan Pergerakan

Polis DiRaja Malaysia (PDRM) melaksanakan sekatan jalan raya sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan bermula semalam bagi mengelakkan orang ramai berada di tempat awam tanpa alasan munasabah. Perintah Kawalan Pergerakan yang berlangsung selama dua minggu ini adalah bagi mencegah penularan wabak pandemik COVID-19.

Di Selangor, polis mula melancarkan Ops COVID-19 bagi memastikan rakyat di negeri ini mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor Datuk Fadzil Ahmad berkata ops yang bermula pukul 8 malam tadi akan memfokus kepada lokasi tumpuan ramai di seluruh negeri terutama bandar-bandar besar.

“Kita akan ke lokasi tumpuan ramai seperti pusat peniagaan termasuk di kawasan perumahan bagi memastikan orang ramai tidak berada di tempat yang tidak sepatutnya sepanjang tempoh perintah kawalan berkuat kuasa,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Beliau turut berkata ibu pejabat polis daerah di seluruh Selangor juga diarahkan membuat sekatan jalan raya di kawasan masing-masing bagi memastikan tiada orang keluar dari rumah tanpa alasan yang munasabah.

“Untuk peringkat awal ini, polis mengambil pendekatan menasihati orang ramai supaya mematuhi arahan yang ditetapkan dan tidak mengenakan tindakan seperti yang tertakluk di bawah Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988,” ujarnya lagi.

Polis mula laksana sekatan jalan raya di serata negeri sepanjang 2 minggu Perintah Kawalan Pergerakan

Di Kuala Lumpur pula, Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Mohd Fahmi Visuvanathan Abdullah berkata hasil sekatan jalan raya yang dijalankan bermula malam tadi, pihaknya mendapati rata-rata mereka memberi alasan tidak munasabah.

““Hasil pemeriksaan yang dijalankan semasa sekatan jalan raya di Jalan Bukit Bintang dan Jalan Loke Yew, rata-rata dari mereka datang dari luar ibu negara, sebagai contoh ada yang datang dari Kajang, Pandan Indah, Ampang dengan tujuan untuk makan dan membeli barang.

“Apabila ditanya mengenai arahan Perintah Kawalan Pergerakan yang dikeluarkan kerajaan, nampaknya mereka sedar akan peraturan namun demikian mereka seolah-olah tidak mengambil berat dan berada dalam keadaan lalai untuk mengikut arahan berkenaan,” ujarnya seperti dilaporkan Berita Harian.

Sementara itu, di Kuantan pula, Ketua Polis Pahang, Datuk Abd Jalil Hassan berkata rata-rata yang ditemui dalam sekatan jalan raya memberikan alasan tidak kukuh untuk masih berada di tempat awam.

Polis mula laksana sekatan jalan raya di serata negeri sepanjang 2 minggu Perintah Kawalan Pergerakan

“Ada antara mereka memberikan alasan ingin melihat keadaan sebenar bandar Kuantan selepas penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan dan ada yang sekadar melawat rakan di kediaman mereka,” katanya selepas melakukan sekatan jalan raya di beberapa jalan utama di sekitar bandar berkenaan.

Semalam, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam perutusannya berulang kali meminta dan merayu kepada seluruh rakyat supaya duduk diam-diam di rumah dalam tempoh 14 hari penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan yang bermula semalam sehingga 31 Mac.

Just stay at home. Luangkan masa bersama anak, isteri dan ahli keluarga. Tidak perlu ke mana-mana. Dengan cara ini saudara saudari terhindar daripada jangkitan COVID-19 dan penularan wabak ini insya-Allah dapat dibendung. Inilah tujuan sebenar Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan oleh kerajaan.

“Tujuannya bukan untuk membolehkan saudara saudari balik ke kampung, memenuhi jemputan kenduri, membeli belah di pasar raya, bersiar-siar di taman atau bercuti di tempat peranginan. Bukan. Tujuannya ialah supaya saudara-saudari duduk di rumah. Duduklah di rumah, lindungilah diri sendiri dan keluarga,” tegas Muhyiddin dalam perutusannya itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required