General Motors akan hasilkan alat bantuan pernafasan di kilangnya, bantu usaha rawatan COVID-19 di AS

General Motors akan hasilkan alat bantuan pernafasan di kilangnya, bantu usaha rawatan COVID-19 di AS

Kilang-kilang pengeluar automotif seantero global kini banyak yang sudah tutup kerana pandemik Covid-19. Ia bukan sahaja untuk mengekang penularan wabak tersebut, malah bagi mengurangkan kerugian kerana jualan yang semakin merudum kerana situasi ekonomi yang semakin tidak menentu kerana Coronavirus ini.

Jadi dengan pemberhentian operasi produksi kenderaan di kilang-kilang berkenaan, ada pengeluar yang mengambil inisiatif bagi menghasilkan peralatan untuk hospital untuk membantu usaha merawat pesakit-pesakit positif Covid-19 yang semakin hari semakin meningkat.

Untuk jenama dari Amerika Syarikat, General Motors (GM), mereka telah mengumumkan kerjasama dengan pengeluar peralatan perubatan iaitu Ventec bagi menghasilkan alat bantuan pernafasan untuk kegunaan hospital-hospital di negara berkenaan bagi merawat pesakit-pesakit COVID-19, lapor New York Times.

Kerjasama yang diberi nama ‘Project V’ ini akan memproduksi alat berkenaan di kilang GM yang terletak di Indiana. Sehubungan itu, GM telah mengaturkan 95% bekalan komponen yang diperlukan untuk menghasilkan alat tersebut, dan mereka kini sedang mencari lagi sumber untuk 37 komponen lain yang diperlukan, tulis satu email dari naib presiden GM untuk pembelian global, Shilpan Amin kepada pembekal-pembekal.

General Motors akan hasilkan alat bantuan pernafasan di kilangnya, bantu usaha rawatan COVID-19 di AS

GM Kokomo Operations brought balers together in one central location to recycle a number of different materials more efficiently.

Menurut sumber yang berkait rapat degan projek ini, kerjasama berkenaan mensasarkan untuk memproduksi sejumlah 200,000 alat bantuan penafasan itu.

“Ventec Life System dan General Motors telah berusaha keras bagi mengimplementasikan rancangan untuk menghasilkan lebih alat bantuan pernafasan. Dengan sokongan GM, Ventec kini sedang merancang untuk meninggikan lagi produksi alat bantuan pernafasan berkenaan secepat yang mungkin,” kata jurucakap GM, Dan Flores.

Kumpulan pertama komponen-komponen berkenaan akan dihantar oleh pembekal kepada GM pada 6 April, manakala produksi pembekal pula akan bermula ‘dalam masa lagi dua atau tiga minggu’, kata Amin dalam email tersebut. Walau bagaimanapun, bila GM akan memulakan operasi produksi alat berkenaan masih lagi belum jelas.

Salah satu pembekal komponen automotif, Creative Foam Corp turut akan menyertai projek ini, dan telah pun mempunyai divisi khas untuk sektor perubatan, menurut laporan berkenaan. Syarikat swasta tersebut akan mula menghasilkan komponen berasaskan span untuk bagi sistem penapis udara alat bantuan pernafasan itu minggu ini.

General Motors akan hasilkan alat bantuan pernafasan di kilangnya, bantu usaha rawatan COVID-19 di AS

The dispension of the battery slurry is done manually in gloveboxes.

Syarikat yang berpangkalan di Minneapolis, Twin City Die Castings yang telah menandatangani kontrak dengan Ventec sembilan bulan lalu akan meningkatkan kapasiti komponen yang dihasilkan mereka kerana permintaan yang semakin meningkat. Sebelum ini Ventec hanya mensasarkan untuk memproduksi 150 alat bantuan pernafasan sebulan, dan selepas ini ia boleh meningkat kepada 20,000 sebulan.

Selain GM, pengeluar automotif lain juga dilaporkan menghasilkan peralatan untuk perubatan di kilang mereka. Ford kini sedang menghasilkan topeng muka, begitu juga dengan Fiat Chrysler Automobiles (FCA) sedang berusaha untuk memproduksi lebih dari sejuta topeng muka sebulan.

Kapasiti produksi untuk pembuatan topeng muka tersebut akan dipasang di kilang mereka minggu ini, manakala operasinya akan bermula minggu hadapan. Menurut FCA, topeng muka ini akan terlebih dahulu didermakan kepada mereka yang memerlukan di seluruh Amerika Syarikat, Kanda dan Mexico.

Manakala di Itali, FCA dan Ferrari kini sedang berbincang dengan pengeluar alat bantuan pernafasan terbesar di sana iaitu Siare Engineering bagi meningkatkan pengeluaran alat berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required