BMW bangunkan penggerak fuel cell i Hydrogen NEXT bersama Toyota, 374 PS, sedia untuk produksi 2022

BMW bangunkan penggerak fuel cell i Hydrogen NEXT bersama Toyota, 374 PS, sedia untuk produksi 2022

Selain penghasilan model Supra, BMW juga masih mempunyai kerjasama dengan Toyota dalam projek lain. Antara yang masih berjalan sekarang adalah pembangunan teknologi penggerak hydrogen fuel cell, dan BMW telah mendedahkan beberapa perinciannya. Sebelum ini, penggerak tersebut pernah diletakkan pada kereta pameran i Hydrogen NEXT.

Unit fuel cell ini diletakkan di bahagian hadapan platform kenderaan, dan ia menggabungkan hidrogen bersama oksigen daripada udara untuk menghasilkan elektrik (untuk menggerakkan kenderaan). Apa yang dibebaskan cumalah wap air. Ia mampu menghasilkan kuasa 125 kW (170 PS) dan dihantar kepada motor di bahagian belakang selepas melalui converter elektrik (di bawah unit fuel cell itu sendiri).

Jumlah kuasa sebegitu mungkin nampak seperti tidak begitu mengujakan, tetapi sebenarnya unit kuasa ini turut digabungkan dengan bateri kuasa puncak (mendapat kuasa daripada fuel cell itu sendiri dan penjana semula tenaga kinetik). Apabila diperlukan, bateri ini boleh memberikan lebih lagi kuasa elektrik, menjadikan kuasa keseluruhan unit kuasa ini sebanyak 275 kW (374 PS).

Hidrogen untuk fuel cell ini disimpan dalam dua tangki berkapasiti enam kilogram (digabungkan kedua-duanya) yang disusun seperti bentuk T di bawah kenderaan. Menurut BMW, tangki ini boleh diisi penuh dalam masa antara tiga hingga empat minit, sama seperti kereta yang menggunakan bahan api biasa, dan boleh memberikan jarak penggunaan yang lebih jauh dalam pelbagai keadaan persekitaran, tidak seperti kereta elektrik kuasa bateri.

Walaupun teknologi untuk diguna pada kenderaan ini sudah bersedia, BMW mengakui bahawa infrastruktur sokongan masih lagi kurang untuk menjadikannya berjaya, di mana hidrogen perlu dihasilkan secara mampan dalam kuantiti yang mencukupi dan pada harga yang kompetitif. Jadi, walaupun i Hydrogen NEXT sudah bersedia untuk memasuki fasa pengeluaran pada tahun 2022, BMW cuma akan mengeluarkannya dalam skala yang kecil sebagai projek percubaan sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required