Terengganu laksana sistem penggiliran ikut nombor pendaftaran kenderaan sepanjang PKP dari 1 April

Terengganu laksana sistem penggiliran ikut nombor pendaftaran kenderaan sepanjang PKP dari 1 April

Semalam Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan pelaksanaan fasa kedua bagi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang akan bermula 1 April 2020. Ini akan melibatkan kawalan pergerakan yang lebih ketat, dengan pertambahan jumlah sekatan jalanraya.

Walau bagaimana pun, polis Terengganu bakal melaksanakan satu kaedah khas bagi mengehadkan pergerakan kenderaan dan orang di negeri berkenaan dengan menguatkuasakan sistem penggiliran berasaskan nombor pendaftaran kenderaan mulai esok sehingga tamat PKP.

Menerusi kenyataan yang dipaparkan di Facebook rasminya, polis Terengganu meminta orang ramai supaya menyemak angka terakhir nombor pendaftaran kenderaan mereka sama ada nombor ganjil atau nombor genap sebelum keluar rumah.

Di mana pada 1 April 2020, hanya kenderaan persendirian dengan angka nombor ganjil sahaja dibenarkan untuk bergerak bagi sebarang urusan, manakala yang bernombor genap akan dibenarkan bergerak keesokan harinya dan ia akan berlangsung secara bergilir-gilir (rujuk foto di bawah).

Terengganu laksana sistem penggiliran ikut nombor pendaftaran kenderaan sepanjang PKP dari 1 April

“Jika didapati mana-mana kenderaan persendirian yang tidak dibenarkan bergerak ini melalui mana-mana sekatan, akan diarahkan kembali ke rumah masing-masing,” ujar kenyataan tersebut.

Di mana pendekatan ini terpaksa dibuat bagi menghadkan jumlah kenderaan yang masih tinggi di atas jalanraya seolah-olah tidak menghiraukan PKP yang sedang dikuatkuasakan, dan pelaksanaan arahan ini akan diteruskan sehingga arahan baharu dikeluarkan.

Walau bagaimana pun, tidak disebut mengenai sebarang kompaun atau pun penalti yang bakal dikenakan sekiranya ada pemandu kenderaan yang gagal berbuat demikian iaitu berada di jalan raya tanpa ikut sistem penggiliran.

Terengganu laksana sistem penggiliran ikut nombor pendaftaran kenderaan sepanjang PKP dari 1 April

Dalam sidang medianya hari ini, Ismail Sabri memuji inisiatif yang diambil oleh Terengganu untuk memperkenalkan sistem giliran ikut plat pendaftaran ganjil/genap, namun sistem sedemikian katanya akan memerlukan pertimbangan yang lebih lanjut sekiranya hendak diimplementasiukan ke negeri-negeri lain, khususnya di kawasan yang memiliki trafik lebih tinggi, seperti di Kuala Lumpur.

Di sini, kami ingin mengulangi peringatan yang sama; tolonglah duduk sahaja di rumah sepanjang PKP ini, dan hanya keluar rumah sekiranya perlu sahaja, iaitu bagi mendapatkan bekalan makanan dan ubat-ubatan. Hadkan pergerakan anda dan jangan lupa sekarang ini sudah ada peraturan satu kereta, seorang sahaja (iaitu hanya pemandu sahaja). Jangan pula keluar bersukaria di luar, tak pasal-pasal ditangkap pihak berkuasa pulak. Penuh pulaklah penjara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required