Syarikat pengangkutan kargo diberi tambahan empat hari untuk menghantar barangan keperluan penting

Syarikat pengangkutan kargo diberi tambahan empat hari untuk menghantar barangan keperluan penting

Syarikat pengangkutan barangan kargo diberikan tambahan empat hari untuk memindahkan atau membuat penghantaran barangan penting yang kini bersesak di pelabuhan seluruh negara. Kenyataan ini dikeluarkan oleh Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong. Ini bagi memastikan isi rumah boleh mendapatkan akses kepada bekalan keperluan yang penting disepanjang tempoh PKP fasa kedua dan berikutnya.

Bermula 4 April, semua syarikat yang mempunyai barangan keperluan penting yang disimpan di pelabuhan-pelabuhan Johor, Pulau Pinang, Kuantan, Melaka, Bintulu, Padang Besar dan Pelabuhan Klang dinasihatkan untuk menggerakkan barangan berkenaan sehingga 7 April, lapor The Star.

Beliau menjelaskan bahawa semua aktiviti dan proses yang melibatkan rantaian bekalan di pelabuhan, limbungan dan lapangan terbang dan menggunakan pengangkutan darat, air atau udara tergolong di dalam senarai perkhidmatan penting. Prosedur operasi standard juga telah dikongsikan bersama syarikat-syarikat tempatan dan antarabangsa yang terlibat.

Langkah ini adalah selari dengan Peraturan 4, Peraturan-peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020. Senarai 10 perkhidmatan penting yang telah diwartakan bagi fasa kedua PKP boleh dirujuk di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required