Toyota India hentikan jualan Corolla kerana kurang permintaan, tumpu model rebadge dari Maruti Suzuki

Toyota India hentikan jualan Corolla kerana kurang permintaan, tumpu model <em>rebadge</em> dari Maruti Suzuki

Siapa yang tak kenal Toyota Corolla? Ia adalah antara model paling laris di dunia dengan jualan lebih 44 juta unit selama 50-tahun iaitu dari pengenalannya pada 1966 hingga 2016. Namun lain pula ceritanya di India – Toyota kini sah menghentikan terus jualan Corolla di negara tersebut kerana kurang permintaan, lapor IndiansAutoBlog.

Toyota Corolla kini sudahpun berada selama 17-tahun di India, mula masuk ke negara berkenaan menerusi model generasi ke sembilan. Model generasi ke-12 sepatutnya akan dilancarkan di pasaran tersebut pada tahun ini, tetapi terpaksa dibatalkan kerana permintaan yang sangat rendah, sekaligus menamatkan terus penjualan plat nama Corolla di India.

Menurut portal berkenaan lagi, sedan segmen-C merupakan pilihan yang tidak popular di India kerana ia biasanya diimport sepenuhnya dari luar dan secara tidak langsung membuatkan harganya menjadi mahal. Dengan permintaan lebih tinggi terhadap SUV segmen-C selepas Jeep Compass dilancarkan di India pada 2017 menyebabkan pasaran sedan segmen-C ini lebih terjejas teruk.

Bagi membolehkan Toyota terus hidup di India, Toyota telah menjalinkan kerjasama dengan jenama Jepun-India yang mendominasi pasaran negara tersebut ketika ini iaitu Maruti Suzuki. Jadi, di India tiada Toyota Yaris sama ada versi seperti di Eropah dan Jepun atau versi pasaran ASEAN, tetapi Toyota telah menghidupkan semula nama Glanza di sana, dihasilkan secara rebadge dari Suzuki Baleno.

Selepas ini, dijangka lebih banyak lagi model-model rebadge Toyota yang dihasilkan dari Maruti-Suzuki bagi membolehkan mereka kekal relevan di India.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required