Vyrus Alyen – suspensi seperti Bimota, enjin Ducati

Vyrus Alyen – suspensi seperti Bimota, enjin Ducati

Vyrus Motorcycle adalah sebuah syarikat pengeluar motosikal buatan khas premium yang berpusat di Remini, Itali. Pernah dikenali sebagai pengeluar motosikal paling pantas di dunia, Vyrus sekarang lebih menumpukan perhatian kepada penghasilan motosikal eksklusif yang menunjukkan kemampuan kejuruteraan dan rekaan mereka.

Hasil terbaru syarikat ini dinamakan sebagai Alyen. Ia menampilkan rekaan futuristik tersendiri, dengan banyak garisan serta panel badan yang tajam. Kalau dilihat betul-betul dari hadapan pula ia mirip seperti Ducati Hypermotard atau MV Agusta Stradale, tetapi dengan tafsiran sendiri Vyrus.

Perincian teknikal motosikal ini tidak didedahkan sepenuhnya, dan selain gambar serta beberapa video pembikinan, Vyrus cuma mengarahkan sesiapa yang berminat untuk mendaftar di laman web dan kemudian barulah akan dihubungi oleh pihak mereka.

Motosikal keluaran Vyrus bukanlah murah dan melalui model yang dikeluarkan sebelum ini, harganya boleh mencecah ratusan ribu ringgit dan dijelaskan dengan penggunaan bahan-bahan serta kelengkapan yang berkualiti tinggi. Model Alyen ini contohnya menggunakan enjin v-twin 1,285 cc daripada Ducati, brek Brembo dan banyak bahagian gentian karbon termasuklah rim.

Apa yang lebih menarik sebenarnya adalah suspensi, di mana pada bahagian ia menggunakan tetapan stereng hab tengah seperti motosikal Bimota. Sebenarnya Vyrus sebelum ini memang mempunyai kerjasama dengan Bimota tetapi suspensi yang digunakan oleh Vyrus adalah versi yang sudah dipertingkat lagi. Suspensi belakang juga agak unik, di mana kedudukan penyerapnya adalah melintang dan mempunyai beberapa penyambung ke lengan ayun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required