Kia mungkin terpaksa tutup tiga kilang di Korea disebabkan eksport yang perlahan akibat COVID-19

Kia mungkin terpaksa tutup tiga kilang di Korea disebabkan eksport yang perlahan akibat COVID-19

Kia Motors telah mendedahkan perancangan untuk menggantung operasi di tiga kilangnya yang terletak di Korea Selatan kerana penularan wabak pandemik COVID-19 turut menjejaskan eksport ke beberapa pasaran utamanya termasuk Eropah dan Amerika Syarikat. Menurut Reuters, Kia telah pun memaklumkan persatuan buruh negara berkenaan mengenai pergantungan tersebut.

Pengeluar automotif Korea ini hanya merancangn utuk pergantungan operasi selama seminggu iaitu dari 23 hingga 29 April, namun buat masa ini perkara berkenaan masih diteliti oleh persatuan buruh kerana rundingan mengenai gaji pekerja masih belum diputuskan, ujar persatuan buruh terbabit. “Kia Motors buat masa ini sedang meneliti pergantungan untuk beberapa kilang di Korea ekoran penurunan permintaan global disebabkan COVID-19. Walau bagaimana pun, keputusan tersebut tidak boleh dibuat pada masa ini,” ujar kenyataan itu lagi.

Eksport negara berkenaan telah menjunam sebanyak 18.6% dalam 10 hari pertama bulan April, berbanding tempoh yang sama tahun lalu, menyusut 20.8% berbanding 1-10 Mac. Perhantaran kenderaan dan komponen kenderaan juga menyusut masing-masing sebanyak 7.1% dan 31.8%.

Sementara itu, Korea Selatan kini berdepan dengan gelombang ketiga wabak COVID-10, dan terdapat penemuan awal yang menunjukkan virus terbabit “aktif semula” dalam pesakit yang sebelum ini disahkan telah sembuh dari jangkitan terbabit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required