Nissan Kicks e-Power dilihat di Thailand — pesaing Honda HR-V ini akan masuk ke pasaran Malaysia juga?

Nissan Kicks e-Power dilihat di Thailand — pesaing Honda HR-V ini akan masuk ke pasaran Malaysia juga?

Macam-macam hal jadi tergendala disebabkan Covid-19 yang masih berleluasa ketika ini. Antara “mangsanya” ialah Nissan Kicks facelift; SUV segmen B itu patutnya dilancarkan bagi peringkat global pada 19 Mac lalu seiring dengan pengenalan untuk pasaran Thailand (pacuan e-Power), tetapi tak jadi.

Tetapi, menurut Headlightmag, jika keadaan pulih selepas ini, model berkenaan akan membuat penampilan sulung peringkat globalnya di Thailand Mei ini, sebelum diperkenalkan di Jepun kemudiannya pada bulan Jun. Dilaporkan, Nissan Kicks e-Power untuk Jepun nanti akan diimport dari Thailand.

Daripada apa yang dapat dilihat, Kicks telah menerima gril yang lebih besar, lampu utama yang juga lebih tirus dan tajam. Wajah depan yang lebih agresif ini dilengkapkan dengan rekaan bukaan udara merangkap perumah lampu kabus pada bucu bampar.

Nissan Kicks e-Power dilihat di Thailand — pesaing Honda HR-V ini akan masuk ke pasaran Malaysia juga?

Kesan bumbung apung disebabkan tiang C dihitamkan pula sudah pernah dilihat pada Kicks sejak 2016. Rim bagaimanapun menampilkan rekaan baru. Bahagian belakang pula nampak sama seperti sebelumnya, kecuali pada rekaan bampar – kini dengan diffuser yang besar dalam warna badan.

Sistem e-Power dari Nissan bukanlah hal baru. Nissan Note telah menggunakannya, begitu juga dengan MPV Serena. Ia bukan sistem hibrid biasa, dan bukan EV penuh – sistem yang memanjangkan jarak itu menggunakan enjin petrol sebagai penjana kuasa utama bagi motor elektrik. Enjin berkenaan tidak disambungkan pada roda pacuan seperti sistem hibrid biasa. Menurut Nissan, sistem ini memberikan manfaat motor elektrik – seperti tork maksimum dari kedudukan pegun.

Sama seperti Note e-Power, Kicks e-Power akan menggunakan enjin 1.2L tiga-silinder petrol sebagai penjana. Unit HR12DE dengan 79 hp/103 Nm akan menguasakan motor elektrik EM57 dengan 129 hp/254 Nm – janaan yang lebih tinggi berbanding pada Note e-Power dengan hanya 109 PS/254 Nm.

Nissan Kicks e-Power dilihat di Thailand — pesaing Honda HR-V ini akan masuk ke pasaran Malaysia juga?

Kicks yang menjadi pesaing Honda HR-V dan Toyota C-HR, mempunyai dimensi 4,384 mm long dan 1,813 mm lebar, dengan jarak antara roda 2,673 mm. Ini 90 mm lebih panjang, 41 mm lebih lebar dan 63 mm lebih panjang jarak antara rodanya berbanding HR-V.

Adakah model ini akan masuk pasaran di sini? Pada 2018, Edaran Tan Chong Motor (ETCM) dilaporkan pernah memaklumkan bahawa Kicks memang ada dalam perancangan masa depan syarikat itu. Ia sekali lagi disebut-sebut oleh pengedar berkenaan pada April 2019. Cadangan awalnya, Kicks akan diperkenalkan selepas Nissan Almera N18. Tapi sekarang, suasana ekonomi sudah berubah. Masih adakah Kicks untuk Malaysia?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required