Nissan tutup HQ dan kilang di Jepun hingga 10 Mei

Nissan tutup HQ dan kilang di Jepun hingga 10 Mei

Berdasarkan perkembangan terkini di Jepun, Nissan akan menutup ibu pejabatnya di Yokohama, lapor Reuters. 15,000 pekerja yang ada di sana, serta pusat R&D utama di Atsugi, Kanagawa dikehendaki untuk bercuti bermula Isnin depan. Hanya petugas kerja-kerja penting sahaja akan dibenarkan.

Cuti berkenaan adalah perlu bagi mengelakkan pekerja-pekerja terdedah kepada risiko dijangkiti Covid-19 ketika dalam tugas mereka. Kebetulan, cuti berkenaan juga bertindan dengan cuti “Golden Week” di sana yang akan bermula 4 Mei ini. Menurut jurucakap Nissan, mereka yang perlu bercuti dalam tempoh tersebut juga masih akan menerima majoriti daripada jumlah gaji.

Langkah berkenaan bertujuan untuk menghindarkan 90% tenaga pekerjanya daripada pejabat, naik daripada 80% ketika ini. Pengeluaran di kilang Nissan di Tochigi juga telah dihentikan hampir sebulan, dan dijangka kekal begitu hingga Mei. Kilang di Kyushu pula hanya akan beroperasi pada waktu siang bagi bulan ini dan bulan depan, dan akan tutup sepenuhnya selama empat hari Mei nanti.

Honda dan Toyota juga turut mengeculkan operasi pengilangan. Toyota dijangka mengecilkan pengeluaran domestik sebanyak 40%, sementara Honda juga akan menghentikan pengeluaran di beberapa kilang terpilih minggu hadapan berikutan gangguan rantaian bekalan global yang dihadapi ketika ini. Semua perkembangan ini adalah sebagai akibat atau kekangan daripada penyebaran wabak Covid-19.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required