Yamaha pernah tunjuk kereta konsep pada tahun 2015 tapi kenapa tidak diteruskan untuk pengeluaran?

Yamaha pernah tunjuk kereta konsep pada tahun 2015 tapi kenapa tidak diteruskan untuk pengeluaran?

Bagi kebanyakan orang, Yamaha lebih sinonim kepada motosikal dan juga alat muzik. Tapi sebenarnya, syarikat dari Jepun ini mempunyai banyak lagi produk berteknologi dan kerjasama dengan syarikat lain termasuklah pengeluar kereta. Contoh ringkas, enjin Beams (digunakan banyak model termasuk pada Altezza) dan 1JZGTE pun ada sentuhan Yamaha.

Pada tahun 2015, Yamaha membuat kejutan apabila membawa sebuah kereta konsep yang dinamakan sebagai Sports Ride Concept ke Tokyo Auto Show. Ia dihasilkan dengan kerjasama pereka kereta terkenal, Gordon Murray, dan sekaligus mewujudkan rasa teruja kepada orang ramai untuk melihat kenderaan ini masuk ke fasa produksi dan dijual kepada umum.

Untuk masa beberapa tahun, berita Yamaha akan mengeluarkan kereta untuk pasaran senyap seketika, tetapi ia timbul kembali pada tahun 2018 apabila Yamaha dijumpai mendaftar paten reka bentuk sebuah kereta di Eropah. Rekaan kereta tersebut walaubagaimanapun adalah berbeza berbanding kereta konsep yang ditunjukkan pada tahun 2015.

Yamaha pernah tunjuk kereta konsep pada tahun 2015 tapi kenapa tidak diteruskan untuk pengeluaran?

Ia menggunakan bentuk hatchback dua pintu yang kompak seperti Toyota MR2 serta lampu yang mempunyai iras seperti Lotus Exige. Anda juga boleh melihat Yamaha memberikan fokus kepada pengurusan angin dengan terdapat skup atas bonet dan bumbung, serta pelbagai garisan badan yang membantu pengaliran angin untuk menjadikan kereta lebih aerodinamik.

Keterujaan ini bagaimanapun tidak mencapai klimaks kerana pada tahun 2019 Yamaha membuat pengumuman mereka tidak akan mengeluarkan sebarang kereta bukan sahaja dalam tempoh jangka masa pendek, tetapi juga untuk tempoh yang lebih panjang. Antara sebab yang diberikan oleh presidennya, Yoshihiro Hidaka adalah mereka tidak rasa kereta tersebut boleh jadi lebih menonjol berbanding pesaingnya dan membuat keputusan untuk lebih fokus kepada penggerak jenis lain yang lebih kecil.

Apa pula pendapat anda? Adakah kereta Yamaha ini nampak menarik kalau dijadikan realiti untuk jualan umum? Melihat kepada bentuk, ia pastinya berada dalam segmen kereta sports yang lebih tertumpu dan harganya pasti lebih tinggi daripada kereta biasa. Kalau macam tu, makin seronoklah orang melontarkan ayat Yamahalll.

GALERI: Yamaha Sports Ride Concept 2015

GALERI: Paten kereta Yamaha yang didaftar pada 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required