BMW 4 Series Coupe G22 – perincian awal didedahkan

BMW 4 Series Coupe G22 – perincian awal didedahkan

BMW telah mendedahkan perincian awal untuk 4 Series Coupe generasi seterusnya atau juga dikenali sebagai G22. Dalam siaran akhbar rasminya, model ini diberitahu sedang menjalani ujian-ujian akhir dan beberapa spesifikasinya turut didedah bersama. Waktu sebenar ia akan dilancar tidak diberitahu tetapi mengikut laporan sebelum ini, mungkin sekitar bulan Jun.

Varian paling atas untuk 4 Series Coupe ini adalah M440i xDrive, dan ia akan dikuasakan oleh enjin enam silinder sebaris turbo yang mampu menghasilkan kuasa 369 hp dan 500 Nm tork. Ini mungkin adalah enjin 3.0 liter B58 yang sama seperti yang digunakan pada 3 Series M340i dan M340i xDrive yang dijual di Eropah

Apa yang berbeza antara enjin 4 Series ini dengan enjin pada 3 Series adalah sistem hibrid ringkas 48 volt yang menggunakan starter generator serta bateri kedua. Sistem ini digunakan untuk mengurangkan kelambatan (lag) turbo, di mana ia menyediakan 11 hp boost elektrik sebelum boost daripada turbo boleh naik sepenuhnya pada 1,500 rpm.

BMW 4 Series Coupe G22 – perincian awal didedahkan

Daripada enjin, kuasa disampaikan kepada semua tayar melalui transmisi automatik Steptronic Sport lapan kelajuan dan sistem pacuan semua roda xDrive. Turut diberi adalah differential M Sport kawalan elektronik, brek M Sport serta rim M 18 inci.

Varian lain yang akan ditawarkan untuk 4 Series Coupe ini adalah 430i, di mana ia menggunakan enjin empat silinder turbo 2.0 liter B48 yang mampu menghasilkan kuasa 255 hp dan 400 Nm tork. Enjin ini juga dipadankan dengan kotak gear automatik lapan kelajuan, tetapi cuma menggunakan pacuan dua roda belakang. Menurut laporan Autocar, ia juga akan ditambah lagi dengan varian 420i, 430d dan 435d.

Di sebalik badannya, 4 Series Coupe ini dibina atas platform CLAR (Cluster Architecture) yang sama seperti beberapa model terbaru BMW, dan menjadikannya 42 mm lebih panjang (2,852 mm) berbanding model sebelumnya. BMW juga memberitahu model coupe ini 57 mm lebih panjang berbanding 3 Series dan bumbungnya yang rendah turut membantu menjadikan titik graviti lebih rendah 21 mm.

BMW 4 Series Coupe G22 – perincian awal didedahkan

Model 4 Series ini dinyatakan secara jelas bahawa ia bukanlah setakat 3 Series yang mempunyai dua pintu. Ciri lebih sporty diterapkan padanya, dengan jarak antara roda kiri dan kanan 23 mm lebih lebar, sementara suspensinya juga mendapat talaan unik serta pemetaan elastokinematik sendiri.

Bahagian gandar belakang juga dipasang dengan penguat sokongan untuk menjadikannya lebih tegap dan stabil semasa memecut. Untuk mempertingkatkan maklum balas serta ketepatan stereng, model ini juga mendapat penyambung khas serta tambahan panel pada bahagian bulkhead.

Selepas masuk dalam pasaran, 4 Series Coupe ini akan disertai pula oleh versi bumbung boleh buka (G23) dan Gran Coupe (G24). Kemasan bahagian luar kenderaan ini walaubagaimanapun masih lagi dilindungi oleh pelekat samaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required