Xpeng P7 – EV yang mampu beri jarak gerak 706 km

Xpeng P7 – EV yang mampu beri jarak gerak 706 km

Selepas SUV G3, pengeluar kenderaan elektrik di China iaitu Xpeng kini melancarkan model sedan pula, dipanggil sebagai P7. Ia sudah pun mula dijual pada harga bermula 229,900 yuan (RM140,400) untuk model asas pacuan roda belakang manakala varian paling tinggi yang menggunakan pacuan semua roda dijual pada harga 349,900 yuan (RM213,700).

P7 dikatakan mempunyai jarak gerak kenderaan elektrik paling tinggi di China iaitu 706 km (kitaran NEDC), melalui versi yang menggunakan bateri lithium ion prismatic 80.9 kWh. Jumlah ini mengatasi jumlah yang mampu diberikan oleh Tesla Model 3 iaitu 668 km. Satu lagi versi P7 yang menggunakan bateri 70.8 kWh memberi jarak gerak 568 km.

Jumlah jarak gerak yang dicatat ini juga adalah untuk model asas pacuan dua roda belakang, sementara pada varian lebih tinggi yang mempunyai lebih banyak kelengkapan, jumlahnya menurun menjadi 656 km (bateri 80.9 kWh). Model pacuan roda belakang ini menggunakan satu motor elektrik, mampu menghasilkan kuasa 196 kW (263 hp) dan 390 Nm tork, manakala pecutan 0-100 km/j pula boleh dilakukan dalam masa 6.7 saat.

Versi yang menggunakan pacuan semua roda pula ditambah dengan satu lagi motor elektrik berkuasa 120 kW (161 hp) dan 265 Nm di bahagian hadapan, untuk menghasilkan kuasa keseluruhan 316 kW (424 hp) dan 655 Nm tork. Versi ini cuma ditawarkan dengan pakej bateri 80.9 kWh yang mampu memberi jarak gerak 552 km dan pecutan 0-100 km/j dalam masa 4.3 saat.

Untuk mengecas bateri 80.9 kWh P7 daripada tahap 30% ke 80%, ia akan mengambil masa 6.5 jam sekiranya menggunakan soket biasa, 4.2 jam menggunakan soket three-phase bersama pengecas AC 380-volt dan 31 minit apabila menggunakan pengecas pantas DC. Untuk bateri 70.8 kWh pula, masanya masing-masing menjadi 5.7 jam, 3.6 jam dan 28 minit.

P7 menggunakan bentuk sedan yang sporty dengan bumbung bahagian belakang lebih menjunam seperti sebuah fastback. Lampu utamanya terletak di bahagian bampar sementara di atas terdapat jalur yang bersambung dari kiri hingga ke kanan. Konsep sama digunakan pada bahagian belakang. Untuk melengkapkan penampilan ini, pelanggan diberi pilihan rim 18 ataupun 19 inci.

Xpeng P7 – EV yang mampu beri jarak gerak 706 km

Bahagian dalam nampak lebih bersih dan kemas, dengan di tengah papan pemuka terdapat skrin sesentuh 14.96 inci yang disambung dengan sistem infotainmen Xmart OS keluaran syarikat itu sendiri. Di hadapan pemandu terdapat panel instrumen digital 10.25 inci.

Xpeng juga mempunyai kerjasama dengan beberapa syarikat teknologi lain dari negara itu seperti Alipay untuk menguruskan proses pembayaran dalam kereta (mengecas atau servis lain) dan kunci digital yang boleh dikawal bersama dengan telefon, jam atau gelang pintar Xiaomi. Sistem bunyi 18 pembesar suara adalah daripada Dynaudio.

P7 dibina atas platform Smart Electric Platform Architecture (SEPA), dan dilengkapi dengan pemproses Nvidia Xavier untuk ciri pemanduan autonomous. Data untuk sistem ini diperolehi daripada 12 pengesan ultrasonik, lima pengesan radar, 13 kamera dan satu kamera dalam kereta untuk pemetaan HD.

Sistem operasi Nvidia Drive OS open-source juga membolehkan Xpeng menggunakan perisian pemanduan autonomous Xpilot 3.0 mereka sendiri. Sistem ini mampu memberikan ciri pemanduan semi-autonomous Level 3, dengan ciri seperti adaptive cruise control, lane centring assist, automatic lane change dan adaptive turning control. P7 juga datang dengan ciri bantuan lain seperti autonomous emergency braking, lane departure warning dan blind spot monitoring.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required