PKPB: Pengendali pengangkutan awam perlu kawal pergerakan orang ramai untuk elak kesesakan

PKPB: Pengendali pengangkutan awam perlu kawal pergerakan orang ramai untuk elak kesesakan

Memandangkan kerajaan telah mengumumkan kebenaran untuk hampir semua sektor ekonomi dan aktiviti perniagaan untuk kembali beroperasi mulai 4 Mei 2020, tertakluk kepada syarat-syarat dan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang ditetapkan oleh pihak berkuasa, pastinya orang ramai sudah boleh mula pergi ke tempat kerja, termasuklah menaiki pengangkutan awam.

Oleh yang demikian, Perdana Menteri Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menerusi perutusannya hari ini sempena Hari Pekerja, menyeru agar syarikat-syarikat pengangkutan awam agar bersedia bagi menyelia operasi masing-masing dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ini.

Waktu operasi bagi perkhidmatan rel penumpang termasuk KTMB (ETS, Tren Antarabandar dan Komuter), Prasarana/RapidRail (LRT, MRT dan Monorel), dan ERL (KLIA Ekspress dan KLIA Transit) adalah seperti biasa iaitu dari jam 6 pagi hingga 11 malam.

“(Bermula tarikh berkenaan) Sudah tentu jumlah pengguna akan meningkat. Dalam keadaan kita nak mengawal penularan COVID 19, kita mesti elakkan kesesakan di stesen-stesen bas, LRT, MRT dan sebagainya. Mesti ada tindakan diambil oleh pengendali syarikat pengangkutan awam untuk kawal pergerakan orang ramai.

“Untuk membantu mengelakkan kesesakan di stesen-stesen pengangkutan awam dan di dalam kenderaan awam, saya mencadangkan supaya semua majikan melaksanakan waktu bekerja yang anjal. Tak semua pekerja mesti masuk bekerja pada waktu yang sama. Jadi sedikit sebanyak kita boleh elakkan semua orang daripada berkejar-kejar untuk masuk pejabat pada waktu yang sama,” kata Perdana Menteri.

Dalam masa yang sama, beliau turut menasihatkan semua pengguna pengangkutan awam supaya memakai penutup hidung dan mulut. Malah syarikat pengendali pengangkutan awam turut disarankan agar menyediakan papan tanda dan signage untuk menggalakkan pemakaian penutup hidung dan mulut serta hand sanitizer di kalangan kakitangannya dan juga orang ramai.

“Anda akan sentiasa terdedah kepada penularan wabak COVID 19. Jadi ambil langkah- langkah untuk lindungi diri sendiri. Pakai penutup hidung dan mulut dan simpan juga satu atau dua lagi dalam beg. Sentiasa bawa hand sanitizer untuk digunakan jika perlu,” sambungnya lagi.

PKPB: Pengendali pengangkutan awam perlu kawal pergerakan orang ramai untuk elak kesesakan

Bukan itu sahaja, orang ramai juga digalakkan membeli tiket secara dalam talian atau pun menggunakan kad transaksi bukan tunai seperti pas bulanan dan kad Touch ‘n Go.

Dalam masa yang sama, pengendali perkhidmatan rel perlu melakukan pembersihan tren dan fasiliti selepas setiap trip serta di depoh selepas tamat waktu operasi. Malah pemeriksaan suhu badan kakitangan dan penumpang turut perlu dilaksanakan. Di mana pihak pengendali rel perlu menyediakan thermal scanner di semua pintu masuk premis dan stesen. Selain memastikan penjarakan sosial satu meter semasa penumpang berada di dalam premis dan stesen.

Mengenai penjarakan sosial di dalam tren, tidak pula dimaklumkan. Namun, saranan Perdana Menteri yang mencadangkan supaya majikan melaksanakan waktu bekerja yang anjal dilihat agak relevan. Bagaimana pun, bergantung juga pada orang ramai untuk mengamalkan disiplin diri sendiri (self discipline) dengan menjarakkan diri antara satu sama lain ketika berada di dalam tren, walau pun mungkin agak sukar terutamanya ketika waktu puncak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required