PKPB: Polis tarik balik sekatan jalan raya di sekitar KL

PKPB: Polis tarik balik sekatan jalan raya di sekitar KL

Seperti yang dinyatakan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador, pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) mulai semalam, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah mengaturkan semula sekatan jalan raya di hampir kesemua lokasi di seluruh negara. Malah ia turut melibatkan pengurangan lokasi sekatan jalan raya dan juga banyak jalan yang ditutup sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 18 Mac lalu, kini dibuka semula.

Seperti kontijen polis di kebanyakan negeri, Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Seri Mazlan Lazim turut mengumumkan pihaknya telah menarik balik semua sekatan jalan raya di sekitar Kuala Lumpur selaras dengan pelaksanaan PKPB.

Walau bagaimana pun sekatan jalan raya di kawasan Perintah Kawalan Diperketatkan (PKPD) diadakan seperti biasa dengan kawalan penguatkuasaan sama oleh pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

PKPB: Polis tarik balik sekatan jalan raya di sekitar KL

“Meskipun sekatan jalan raya ditarik balik, pihak polis kini menumpukan penguatkuasaan terhadap pelaksanaan penjarakan sosial di antara orang ramai khususnya di kawasan terbuka.

“Polis sudah menubuhkan pasukan pemantau yang akan bergerak secara serta merta ke tempat tumpuan orang ramai yang dikesan melanggar arahan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM),” katanya seperti dilaporkan oleh Harian Metro.

Menurutnya, arahan utama KKM adalah mengelakkan orang ramai berkumpul dan menjarakkan diri mereka ketika melakukan aktiviti harian.

PKPB: Polis tarik balik sekatan jalan raya di sekitar KL

“Itu kita akan pastikan, kita akan memberikan nasihat, teguran dan amaran sekiranya ada individu atau kumpulan melanggar arahan KKM,” katanya.

Pada hari pertama pelaksanaan PKPB, jumlah kenderaan dikesan memasuki bandaraya Kuala Lumpur, dikesan meningkat 30% berbanding semasa PKP dilaksanakan.

“Meskipun terdapat peningkatan jumlah kenderaan selepas kerajaan mengumumkan PKPB, tiada kesesakan luar biasa dikesan berlaku di sekitar ibu negara sehingga tengah hari tadi (semalam). Pihak JSPT bagaimanapun akan memastikan orang ramai sentiasa mematuhi arahan ditetapkan berdasarkan Prosedur Operasi Standard (SOP) KKM dipatuhi,” ujar Ketua Jabatan Siasatan Penguatkuasaan Trafik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Zulkefly Yahya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required