PKP: PDRM tubuh pasukan ‘jam squad’ untuk pantau kesesakan lalu lintas dalam sekatan jalan raya

PKP: PDRM tubuh pasukan <em>‘jam squad’</em> untuk pantau kesesakan lalu lintas dalam sekatan jalan raya

Sejak minggu lalu, isu kesesakan lalu lintas khususnya di sekitar Lembah Klang menjadi perbualan netizen. Adakah ia menandakan semakin ramai yang mulai bosan dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang sudah pun memasuki fasa ketiga, hingga ada yang memberanikan diri untuk keluar walau pun tanpa alasan munasabah? Malah laman Facebook rasmi Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) sering kali memaparkan foto kesesakan di beberapa lebuhraya utama terutamanya pada waktu pagi.

Perkara ini turut mendapat perhatian pihak Polid DiRaja Malaysia (PDRM) yang tidak menolak kemungkian peningkatan jumlah kenderaan di jalan raya ketika ini adalah kerana beberapa sektor baharu dibenarkan beroperasi sepanjang pelaksanaan PKP.

Justeru, bagi memantau memantau kesesakan lalu lintas yang berlaku di sekatan jalan raya di sekitar Lembah Klang sewaktu tempoh PKP, PDRM telah menubuhkan pasukan ‘jam squad’ bagi tujuan berkenaan.

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman Datuk Azisman Alias, pasukan berkenaan mempunyai 20 anggota bermotosikal untuk memantau kesesakan lalu lintas di setiap sekatan jalan raya. Di mana dengan adanya inisiatif itu, pihak polis dapat memberi respons dengan pantas kepada orang awam punca berlakunya kesesakan lalu lintas.

“Ini membolehkan pihak polis untuk melakukan pemantauan dan penyuraian trafik di lokasi sekatan jalan raya yang sesak. Selain itu, penggunaan dron turut dilaksanakan bagi memantau kesesakan selain membuka laluan khas kepada kenderaan perkhidmatan penting seperti petugas kesihatan di setiap sekatan jalan raya,” katanya seperti dilaporkan oleh Bernama.

Tambahnya, kesesakan lalu lintas luar biasa didapati berpunca daripada tindakan segelintir individu yang bukan kategori perkhidmatan penting keluar pada waktu puncak sepanjang tempoh PKP terutamanya di sekitar Lembah Klang.

PKP: PDRM tubuh pasukan <em>‘jam squad’</em> untuk pantau kesesakan lalu lintas dalam sekatan jalan raya

Azisman berkata kesesakan didapati berlaku pada dua waktu puncak iaitu antara 7 pagi hingga 1 tengah hari dan 4 petang hingga 9 malam.

“Kami telah mengenal pasti lokasi di empat negeri yang mengalami kesesakan melebihi satu kilometer pada satu-satu masa iaitu 16 lokasi di Kuala Lumpur, Selangor, Melaka dan Johor.

“Antara alasan yang diberikan adalah mahu membeli barangan keperluan. Oleh itu, dinasihatkan kepada mereka yang tidak terlibat dalam perkhidmatan penting ini supaya keluar pada waktu bukan puncak untuk membeli-belah bagi memberi peluang kepada petugas perkhidmatan penting keluar bertugas tanpa kesesakan,” katanya.

Pada masa sama, beliau turut menasihatkan kenderaan perdagangan seperti lori dan seumpamanya supaya dapat mengubah waktu penghantaran pada waktu bukan puncak contohnya di waktu malam bagi mengelak kesesakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required