Pengguna perlu kemaskini butiran dan dapatkan kod QR untuk pergerakan rentas negeri pada 7-10 Mei ini

Pengguna perlu kemaskini butiran dan dapatkan kod QR untuk pergerakan rentas negeri pada 7-10 Mei ini

Seperti yang kita sedia maklum, bermula esok hingga 10 Mei nanti, pergerakan rentas negeri bagi mereka yang terkandas sepanjang PKP ini akan dibenarkan. Ini hanya bagi mereka yang telah membuat permohonan melalui aplikasi Gerak Malaysia, melibatkan perjalanan dari Kuala Lumpur ke kampung dan juga sebaliknya.

Jadual perjalanan telah ditetapkan oleh PDRM adalah seperti berikut; 7 Mei adalah dikhaskan untuk mereka yang bergerak dari Kuala Lumpur; 8 Mei untuk mereka yang bergerak dari Perak, Johor dan Kelantan; 9 Mei untuk anda yang bergerak dari Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Melaka dan Pahang; manakala 10 Mei untuk anda yang bergerak dari Selangor, Negeri Sembilan dan Terengganu.

Tengahari tadi, Pengarah CID Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed mengadakan satu sidang media untuk menjelaskan maklumat yang lebih terperinci serta prosedur berkaitan pergerakan rentas negeri yang akan berlangsung ini. Pertama sekali, pengguna perlulah mendapatkan kebenaran daripada polis, sama ada melalui aplikasi Gerak Malaysia atau pun salinan surat dari balai polis.

Pengguna perlu kemaskini butiran dan dapatkan kod QR untuk pergerakan rentas negeri pada 7-10 Mei ini

Beliau juga menggesa kepada mereka yang ingin membuat pergerakan untuk mengemaskini aplikasi berkenaan kepada versi 2.5 yang boleh didapati untuk dimuat turun ke telefon pintar. Pemohon juga perlu mengemaskini alamat asal serta alamat destinasi yang ingin dituju untuk mendapatkan kod QR. Dan, kod QR ini sangat penting sebagai buktik bahawa anda diberi kebenaran untuk melakukan pergerakan.

Setakat 5 Mei, aplikasi Gerak Malaysia telah dimuat turun sebanyak 1,407,143 kali, dan mencatatkan sebanyak 503,276 permohonan bagi pergerakan rentas negeri. Daripada jumlah itu, 143,516 permohonan telah mengemaskini butiran mereka dan telah diberi kelulusan. Bagi permohonan secara manual pula, balai polis seluruh negara telah mengeluarkan 13,069 salinan surat kebenaran.

Menurut beliau lagi, adalah penting untuk mendapatkan kod QR ini kerana daripada jumlah keseluruhan permohonan melalui aplikasi berkenaan, 70.5% masih lagi belum mengemaskini butiran. Ini mungkin ada dua sebab; orang ramai mengandaikan dengan hanya memohon maka mereka akan dibenarkan untuk bergerak tanpa mendapatkan kelulusan daripada polis. Atau kedua, ramai yang menunggu ke saat terakhir untuk mengemaskini butiran yang diperlukan itu.

Pengguna perlu kemaskini butiran dan dapatkan kod QR untuk pergerakan rentas negeri pada 7-10 Mei ini

Kod QR itu juga akan memastikan tiada orang yang dapat mengambil kesempatan sepanjang tempoh pergerakan rentas negeri itu. Tempoh pergerakan empat hari ini hanya untuk mereka yang terkandas dan ingin pulang ke rumah sahaja.

Penggunaan kod QR ini juga akan menjimatkan masa ketika melalui sekatan jalan raya yang diadakan. Polis akan mengimbas kod QR berkenaan untuk mengesahkan butiran pengguna. Dan ya, akan ada sekatan jalanraya terutamanya di sempadan negeri-negeri. Bagi mereka yang mendapatkan salinan surat kebenaran pula hendaklah menunjukkan salinan tersebut.

Jika anda tertanya-tanya kenapa perlu untuk mengemaskini butiran dan mendapatkan kod QR tersebut, tujuannya adalah untuk memudahkan kerajaan dan kementerian kesihatan mengesan individu dan orang lain yang ada kontak rapat dengan mereka, sekiranya ada orang yang dijangkiti Covid-19.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required