PDRM umum jadual pergerakan rentas negeri untuk 7-10 Mei bagi mereka yang sudah membuat permohonan

PDRM umum jadual pergerakan rentas negeri untuk 7-10 Mei bagi mereka yang sudah membuat permohonan

Untuk anda yang telah terperangkap di kampung dan telah memohon untuk pulang semula ke bandar, ini mungkin perkara yang anda tunggu – Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah pun mengumumkan jadual perjalanan untuk anda. Pergerakan rentas negeri ini hanya dibuka selama empat hari iaitu bermula 7 hingga 10 Mei 2020.

Perlu diingatkan sekali lagi, pergerakan ini hanya boleh dibuat sekiranya anda telah mendapat kebenaran dari pihak polis sama ada dengan permohonan di Balai Polis, mahupun secara atas talian menerusi aplikasi Gerak Malaysia.

Dalam pengumuman tersebut telah menyebut, 7 Mei adalah dikhaskan untuk mereka yang bergerak dari Kuala Lumpur; 8 Mei untuk mereka yang bergerak dari Perak, Johor dan Kelantan; 9 Mei untuk anda yang bergerak dari Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Melaka dan Pahang; manakala 10 Mei untuk anda yang bergerak dari Selangor, Negeri Sembilan dan Terengganu.

Sekali lagi diingatkan, tarikh-tarikh yang diberi ini adalah tempat di mana anda mula bergerak, dan bukan destinasi anda. Fahamkan betul-betul bagi mengelakkan kekeliruan dan salah maklumat yang boleh menyebabkan anda terperangkap sekali lagi.

PDRM umum jadual pergerakan rentas negeri untuk 7-10 Mei bagi mereka yang sudah membuat permohonan

Seperti apa yang telah di sebut oleh Menteri Kanan (kluster keselamatan ) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, selepas tempoh empat hari ini berakhir, tiada lagi pergerakan merentas negeri dibenarkan. Namun, anda masih boleh membuat permohonan kepada pihak polis, tetapi kelulusan hanya akan diberikan atas budi bicara polis.

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed pada 3 Mei lalu, sekitar 1.16 juta orang pengguna telefon pintar telah memuat turun aplikasi Gerak Malaysia menerusi Apple AppStore, Google Play dan Huawei AppGallery. Manakala PDRM sendiri telahpun menerima sebanyak 462,505 permohonan antara 25 April hingga 1 Mei untuk pergerakan rentas negeri ini.

Bagi melakukan perjalanan ini, pihak Kementerian Pengangkutan mengingatkan semua pengguna jalan raya agar terus mengamalkan amalan norma-norma baharu bagi membendung jangkitan Covid-19 ini seperti amalkan penjarakan sosial, memakai topeng muka dan sentiasa membasuh tangan.

PDRM umum jadual pergerakan rentas negeri untuk 7-10 Mei bagi mereka yang sudah membuat permohonan

Mereka juga perlu mengambil perhatian bahawa ketika perjalanan nanti:

  • Restoran dan gerai-gerai makanan masih belum dibuka.
  • Surau di semua perhentian juga masih belum dibuka.
  • Hanya tandas awam yang akan dibuka.
  • Pengguna jalan raya hanya dibenarkan berehat dalam kenderaan masing-masing dalam kawasan parkir. Keluar hanya jika perlu ke tandas.
  • Tiada solat jemaah dibenarkan di fasiliti-fasiliti R&R, kawasan parkir atau mana-mana tempat terbuka disepanjang lebuh raya.
  • Tiada sebarang aktiviti berkumpulan di benarkan.
  • Stesen minyak di sepanjang perjalanan hanya akan beroperasi dari pukul 6 pagi hingga 12 malam.

Selepas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bermula 4 Mei lalu, kerajaan telah memberi kelonggaran bergerak secara beransur-ansur, namun perjalanan untuk merentas negeri selain dari empat hari ini masih belum dibenarkan.

Buat masa sekarang, rakyat tidak lagi perlu untuk berseorang di dalam kenderaan, perjalanan melebihi radius 10 km sudah dibenarkan, dan tiada lagi had perjalanan hanya sehingga 10 malam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required