Ziarah Aidilfitri hanya untuk saudara terdekat – PM

Ziarah Aidilfitri hanya untuk saudara terdekat – PM

Dengan pengumuman bahawa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dilanjutkan hingga 9 Jun yang diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin Yassin sebentar tadi, maka sah lah bahawa kita yang berada berlainan negeri dengan keluarga masing-masing tak dapat pulang ke kampung untuk berhari raya.

Ini kerana SOP PKPB masih lagi tidak berubah – perjalanan rentas negeri masih belum di benarkan. Walau bagaimanapun, Perdana Menteri memberitahu bahawa kerajaan tidak menghalang rakyat untuk melakukan amalan ziarah-menziarahi ahli keluarga terdekat, dengan syarat ianya dibuat dengan had maksimum 20-orang pada satu-satu masa serta harus mengikut SOP yang ditetapkan termasuk penjarakan sosial, memakai penutup hidung dan mulut serta mementingkan kebersihan.

“Saya hendak mengingatkan kepada semua, larangan pergerakan antara negeri masih berkuatkuasa dalam tempoh ini. Ini bermakna, mintak maaf banyak-banyak, demi menjaga keselamatan kita semua, perjalanan balik kampung tidak dibenarkan. Saya tahu ramai yang agak sedih tak dapat balik berhari raya bersama keluarga, bersabarlah. Bila keadaan dah pulih, saudara sudara boleh balik ke kampung berjumpa keluarga dan sanak saudara.

“Tetapi ini tidak bermakna kita tak boleh menyambut perayaan Aidilfitri, Pesta Keamatan, atau Hari Gawai. Ziarah-menziarahi dibenarkan dikalangan jiran terdekat dan keluarga yang tinggal dalam satu negeri yang sama dengan had maksimum 20 orang pada satu-satu masa. Jadi tak perlulah buat jamuan besar-besaran atau rumah terbuka,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required