PKPB: Perjalanan rentas negeri selepas 10 Mei perlu dapatkan kebenaran daripada polis – Ismail Sabri

PKPB: Perjalanan rentas negeri selepas 10 Mei perlu dapatkan kebenaran daripada polis – Ismail Sabri

Bagi orang ramai yang ingin melakukan perjalanan rentas negeri selepas 10 Mei ini, perlulah mendapatkan kebenaran daripada polis terlebih dahulu.

Menurut Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, kerajaan masih menetapkan empat hari (7-10 Mei) saja pengecualian pergerakan rentas negeri yang dibenarkan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), iaitu bertujuan untuk memberi kelonggaran bagi membolehkan mereka yang terperangkap di kampung balik ke kediaman masing-masing.

Tambahnya lagi, kerajaan juga memberi kelonggaran untuk mereka yang menaiki kenderaan enam tempat duduk untuk membawa enam penumpang, berbanding empat yang dibenarkan sebelum ini.

“Kita benarkan mereka yang naik motosikal untuk balik juga. Semalam, ada rayuan balik kampung dengan kenderaan enam penumpang, mereka kata kalau hanya dibenarkan empat saja, mereka ada enam orang, dua lagi kena tinggal. Pihak polis juga mempunyai budi bicara, di mana kenderaan yang mempunyai enam tempat duduk dibenarkan balik. Namun, semua pergerakan hanya boleh berlaku dalam empat hari saja.

PKPB: Perjalanan rentas negeri selepas 10 Mei perlu dapatkan kebenaran daripada polis – Ismail Sabri

“Kebenaran ini akan tamat 10 Mei (Ahad ini) saja. Ia hanya boleh berlaku di dalam tempoh pengecualian empat hari ini, sementara saja,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Bagi yang ingin merentas negeri selepas 10 Mei ini, Ismail berkata, “Selepas 10 Mei, jika ada yang ingin merentas negeri, berbalik kepada SOP (prosedur operasi standard) asal iaitu perlu mendapatkan kebenaran daripada pihak polis. Dan kebenaran adalah untuk perkara-perkara yang melibatkan kecemasan semata-mata seperti ada kematian keluarga dan sebagainya. Itu saja. Yang lain masih tidak dibenarkan.

“Dan suka saya maklumkan bahawa sekatan jalan raya untuk rentas negeri kekal seperti PKP 1, PKP 2 dan PKP 3. Ada pemeriksaan terhadap kenderaan. Dan rentas negeri ini hanyalah untuk sehala sahaja.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required