PKP: Pergerakan rentas negeri menggunakan motosikal, pengangkutan awam darat kini dibenarkan

PKP: Pergerakan rentas negeri menggunakan motosikal, pengangkutan awam darat kini dibenarkan

Pergerakan rentas negeri bagi orang ramai yang terkandas di kampung halaman untuk kembali ke rumah masing-masing telah pun bermula semalam sehingga 10 Mei ini. Terdahulu, pergerakan hanya membenarkan orang ramai menggunakan kereta persendirian sahaja. Walau bagaimana pun timbul rungutan segelintir masyarakat yang perlu melakukan perjalanan dengan menaiki pengangkutan awam dan motosikal, akhirnya Polis DiRaja Malaysia (PDRM) membenarkan untuk berbuat demikian.

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed, untuk itu, pengangkutan awam darat perlulah mempunyai permit sah daripada pihak berkuasa.

“Orang ramai yang menggunakan kenderaan pengangkutan awam darat atau penunggang motosikal hendaklah mendapatkan kelulusan pengerakan antara negeri daripada polis melalui aplikasi Gerak Malaysia atau secara manual dari balai polis berhampiran.

“Kebenaran pergerakan antara negeri ini hanyalah untuk orang ramai yang terkandas di kampung yang ingin untuk kembali ke kediaman masing-masing atau mereka yang pergi dan balik bekerja sahaja,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

PKP: Pergerakan rentas negeri menggunakan motosikal, pengangkutan awam darat kini dibenarkan

Pergerakan rentas negeri ini bermula pada semalam, 7 Mei, untuk mereka yang bergerak dari Kuala Lumpur, manakala untuk mereka yang bergerak dari Perak, Johor dan Kelantan pula adalah hari ini, 8 Mei. Pada 9 Mei pula, adalah bagi yang bergerak dari Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Melaka dan Pahang. Manakala 10 Mei untuk yang bergerak dari Selangor, Negeri Sembilan dan Terengganu.

Menurut Huzir lagi, pemerhatian dan kajian di sepanjang lebuh raya dan jalan persekutuan pada hari pertama rentas negeri ini mendapati pergerakan kenderaan berjalan lancar.

“Orang ramai diingatkan agar sentiasa menjaga keselamatan diri serta mengamalkan jarakan sosial sepanjang masa, ” katanya.

PDRM juga telah menggariskan enam perkara utama membabitkan pergerakan rentas negeri iaitu
tiada kemudahan makanan disediakan di kawasan Rehat dan Rawat (R&R). Malah surau juga ditutup dan orang awam awam tidak dibenarkan solat berjemaah di kawasan itu. Walau bagaimana pun, fasiliti tandas di R&R sahaja dibenarkan beroperasi. Kawasan tempat letak kenderaan di kawasan terbabit pula hanya dibenarkan untuk berehat.

Manakala stesen minyak hanya beroperasi dari jam 6 pagi sehingga 12 tengah malam sepanjang lebuh raya. PDRM turut menegaskan pengguna jalan raya dilarang melakukan aktiviti berkumpulan dalam tempoh kebenaran perjalanan itu.

PKP: Pergerakan rentas negeri menggunakan motosikal, pengangkutan awam darat kini dibenarkan

Sebelum ini, kerajaan telah melonggarkan beberapa syarat dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), ini termasuklah empat sekeluarga dibenarkan menaiki sebuah kereta persendirian, namun ada juga pertanyaan daripada orang ramai yang mahu melakukan perjalanan rentas negeri dengan jumlah penumpang melebihi empat orang.

Mengikut laman Facebook rasmi Malaysia Goverment Call Centre (MGCC), sekiranya penumpang adalah lebih dan terdiri daripada budak kecil, orang uzur atau orang kurang upaya; anggota polis bolehlah menggunakan kuasa budi bicaranya untuk membenar atau tidak membenarkan pergerakan tersebut.

Malah MGCC turut mengingatkan orang ramai agar mengemaskini aplikasi Gerak Malaysia versi 2.5 untuk mendapatkan kod QR pada tarikh hari perjalanan masing-masing.

“Pergerakan anda adalah mengikut jadual pergerakan. Bukan dua hari seperti sebelum ini. Jana kod QR pada tarikh anda ingin bergerak. Kod QR aktif selama 24 jam sahaja. Malah anda tidak boleh membuat pergerakan dua hala secara terus kerana perlu mengikut jadual pergerakan,”ujar MGCC.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required