Bateri Lexus UX 300e datang dengan jaminan 10 tahun atau satu juta kilometer – apa sahaja kegagalan fungsi

Bateri Lexus UX 300e datang dengan jaminan 10 tahun atau satu juta kilometer – apa sahaja kegagalan fungsi

Lexus telah mengumumkan, bateri lithium ion rekaan baru yang digunakan pada model elektrik penuh UX 300e kini didatangkan dengan jaminan 10 tahun atau satu juta kilometer. Jaminan ini adalah untuk apa sahaja kegagalan fungsi pada bateri utama tersebut.

Juga, sekiranya kapasiti bateri tersebut menurun kepada bawah 70% dalam tempoh 10 tahun itu, Lexus akan menggantikannya dengan unit baru secara percuma, selagi pemilik mengikut program penjagaan yang telah ditetapkan oleh pengeluar. Jaminan bateri ini adalah tambahan kepada jaminan biasa kenderaan selama tiga tahun dan lima tahun atau 100,000 km untuk bahagian enjin.

Lexus UX 300e yang merupakan sebuah crossover elektrik penuh telah didedahkan kepada dunia November tahun lalu dan bos Lexus Eropah, Pascal Ruch memberitahu ia akan seterusnya memasuki pasaran Eropah pada hujung tahun ini, diikuti pasaran lain pada tahun 2021.

UX 300e mendapat kuasa daripada bateri lithium ion kapasiti tinggi 54.3 kWh dan kenderaan digerakkan oleh motor elektrik yang mampu menghasilkan kuasa 204 PS dan 300 Nm tork. Mengikut kitaran NEDC, kenderaan ini boleh bergerak sehingga jarak 400 km dan dalam kitaran WLTP ia mencatat 300 km.

Bateri utama UX 300e terletak di bawah lantai kabin dan tempat duduk belakang, dan ia dilengkapi dengan sistem penyejukan udara baru yang bekerjasama dengan sistem pendingin hawa kenderaan. Sistem yang berbeza berbanding sistem penyejukan cecair yang biasa digunakan pada bateri kenderaan lain ini dikatakan dapat meningkatkan daya tahan bateri serta meningkatkan prestasi kenderaan serta bateri itu sendiri.

Untuk kegunaan pada waktu sejuk, bateri ini juga dipasang dengan fungsi pemanas di bawah setiap modul bateri demi memastikan kuasa penuh dapat diperolehi walaupun baru dihidupkan. Kadar pengecasan AC maksimum bateri ini adalah 6.6 kW manakala menggunakan pengecas pantas DC, ia dihadkan kepada 50 kW.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required