GALERI: Hyundai Santa Fe 2020 – RM2k lebih mahal, kini dilengkapi liang pendingin hawa baris ketiga

GALERI: Hyundai Santa Fe 2020 – RM2k lebih mahal, kini dilengkapi liang pendingin hawa baris ketiga

Selepas setahun dilancarkan, SUV tujuh-tempat duduk Hyundai Santa Fe kini dikemaskini untuk pasaran Malaysia. Model tersebut kini dijual RM2,000 lebih mahal, diberikan tambahan ciri liang penghawa dingin khas untuk penumpang baris ketiga. Walau bagaimanapun, kenaikan harga ini hanya akan berkuatkuasa selepas 31 Jun dan anda yang menempahnya sekarang akan menerima Santa Fe spesifikasi baharu ini dengan harga promosi.

Ia kekal dijual dalam dua jenis enjin iaitu petrol dan diesel, di mana kedua-duanya hadir dalam varian Executive dan Premium. Oleh ini model petrol Santa Fe Executive dijual pada harga RM169,888 dan Premium pula berharga RM189,888. Manakala Executive diesel dijual pada harga RM191,888 dan Premium diesel berharga RM211,888.

Jadi selepas 31 Jun nanti, RM2,000 perlu ditambah untuk setiap harga yang dinyatakan di atas. Harga berkenaan juga adalah harga atas jalan tanpa insuran termasuk perlindungan waranti selama lima-tahun tanpa had perbatuan, dan juga servis percuma selama tiga-tahun/50,000 km.

GALERI: Hyundai Santa Fe 2020 – RM2k lebih mahal, kini dilengkapi liang pendingin hawa baris ketiga

Untuk versi petrol, ia dijana enjin petrol Theta II 2.4 liter empat silinder NA, mampu menghasilkan kuasa 172 PS dan tork maksima 225 Nm, dipadankan bersama transmisi automatik enam kelajuan biasa serta hanya memacu roda hadapan.

Manakala bagi versi diesel, ia hadir dengan enjin turbodiesel R 2.2 CRDi menjana 193 PS dan tork maksima 440 Nm, digandingkan bersama dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan automatik konvensional baharu yang dibangunkan sendiri oleh Hyundai. Versi dengan tork lebih tinggi ini juga hanya hadir dengan pilihan pacuan semua roda Hyundai HTRAC.

Senarai kelengkapan varian Executive dan Premium bagi kedua-dua versi enjin adalah sama. Varian Executive hadir standard dengan lampu hadapan projektor halogen, lampu kabus dan lampu belakang jenis mentol, rim 18-inci dengan tayar 235/60R18, balutan kulit hitam, tempat duduk penumpang larasan manual dan paparan meter analog dengan skrin pelbagai info TFT LCD 3.5-inci.

Versi Premium pula diberikan ciri-ciri seperti lampu hadapan Bi-LED dengan fungsi Dynamic Bending Light, lampu kabus dan lampu belakang LED, rim 19-inci dengan tayar 235/55R19, pilihan upholsteri sama ada hitam atau Burgundy, tempat duduk penumpang hadapan larasan berkuasa lapan-hala, kemasan kulit pada papan pemuka, dan juga papan instrumen digital Supervision TFT LCD 7-inci.

Model tertinggi ini juga dilengkapi dengan pintu tailgate belakang bantuan kuasa, pengecas telefon pintar tanpa wayar dan pengelap cermin hadapan automatik

Walau bagaimanapun, kesemua varian hadir standard dengan lampu nyalaan siang LED, lampu kedudukan LED, tempat duduk pemandu larasan berkuasa 10-hala, roda stereng dan tombol gear balutan kulit, sistem infotaimen dengan skrin terapung 7-inci sokongan Apple Carplay dan Android Auto, sistem kunci pintar dengan suis penghidup enjin, penghawa dingin dua-zon automatik dan auto cruise.

Untuk sistem keselamatan pula, semua versi Santa Fe dilengkapi enam-beg udara, ESC, ABS bersama Kawalan Brek Menuruni Bukit dan Bantuan Mula Mendaki, Traction Control dan Kawalan Pengurusan Kestabilan (VCM). Versi Premium pula ditambah dengan ciri Amaran Titik Buta, Amaran Lintasan Trafik Belakang dan juga Rear Occupant Alert (ROA) yang berfungsi untuk mengingatkan pemandu bahawa ada penumpang di bahagian belakang seterusnya mengelakkan kejadian kanak-kanak tertinggal di dalam kereta.

Hyundai Sante Fe 2.2 CRDi Premium 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required