TINJAUAN AWAL: Volvo S60 T8 Twin Engine R-Design 2020 CKD — harga kekal RM296k, tambah Park Assist

Oktober tahun lalu, Volvo Malaysia telah perkenalkan secara rasmi model sedan S60 T8 Twin Engine, ketika itu sebagai unit pemasangan CBU dari Amerika Syarikat. Harganya jualan pula ialah RM295,888, tidak termasuk insurans.

Kini, tujuh bulan selepas itu, versi pemasangan tempatan CKD dari Shah Alam pula diperkenalkan minggu ini. Harganya juga kekal sama. Sebab apa? Bukan biasanya kalau model CKD harga akan turun jadi lebih rendah, kan?

Menurut Volvo, harganya kekal disebabkan ketika pelancarannya tahun lalu, harga yang diperkenalkan memang harga untuk CKD, dengan jumlah terhad tentunya bagi model CBU untuk peringkat awal berkenaan. Maka, sebab itu harganya tetap sama untuk CKD yang baru diperkenalkan ini.

Namun, jika diperhatikan dengan teliti, bukan harga saja sama. Senarai spesifikasi juga sangat mirip, dengan hanya ada satu sahaja varian Volvo S60 ini diperkenalkan sejak mula. Enjin misalnya, ia menggunakan dua unit janaan – enjin pembakaran dalaman dan juga motor elektrik.

TINJAUAN AWAL: Volvo S60 T8 Twin Engine R-Design 2020 CKD — harga kekal RM296k, tambah Park Assist

Enjin Drive-E 2.0 liter empat-silinder yang disuap dengan pengecas turbo dan supercharger berkuasa 320 hp/400 Nm, bersama motor penghidup/generator yang bersepadu dengan aci engkol dan juga kotak gear Aisin AW TG-81SD lapan-kelajuan automatik.

Gandar belakang juga mempunyai pemacunya tersendiri terdiri dari motor elektrik berkuasa 87 hp/240 Nm, menjadikan kuasa keseluruhan S60 T8 Twin Engine ini adalah 407 hp/640 Nm, membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.4 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 250 km/j. Ia juga mencatatkan penggunaan bahan api serendah 2 liter untuk perjalanan 100 km.

Bagaimanapun, tetap ada pengurangan dan pertambahan ciri dan fungsi sistem yang turut terlibat. Misalnya, untuk model CKD ini, ciri Park Assist Pilot mula ditawarkan. Kelengkapan yang dikurangkan pula?

Untuk tahu lebih lanjut, tonton video yang kami sediakan ini – video pertama setelah dua bulan berkurung di rumah dan memasuki fasa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ketika ini. Kekal selamat, semua.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required