McLaren terpaksa berhentikan 1,200 pekerjanya akibat COVID-19 – turut melibatkan pasukan Formula One

McLaren terpaksa berhentikan 1,200 pekerjanya akibat COVID-19 – turut melibatkan pasukan Formula One

Ternyata wabak pandemik COVID-19 umpama malapetaka seantero dunia, bukan sahaja mengakibatkan 5,497,725 kes jangkitan dengan jumlah kematian mencecah 346,269 setakat ini, malahan turut menyebabkan kemelesetan ekonomi yang buruk. Begitu banyak perusahaan terpaksa menutup operasi, waima melibatkan syarikat gergasi, malah begitu ramai juga yang hilang pekerjaan.

Industri automotif juga tidak terkecuali menerima tempias COVID-19. Terkini, pengeluar supercar British, McLaren Group, telah mengumumkan seramai 1,200 kakitangannya akan terlibat dengan program penstrukturan semula atau lebih tepat lagi ditamatkan jawatan, dan ini termasuklah juga pasukan Formula One.

Menurut laporan Automotive News Europe, langkah ini dijangka akan memberikan kesan terhadap keseluruhan perniagaan melibatkan unit teknologi, automotif dan perlumbaan syarikat berkenaan.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam, McLaren Group turut mengesahkan pembatalan acara permotoran, pergantungan pengeluaran dan aktiviti jualan di seluruh dunia banyak memberikan kesan yang menjejaskan perniagaan mereka. Tambahan pula pengurangan permintaan bagi solusi teknologi turut memberikan kesan terhadap aktiviti penjanaan keuntungan, ujar syarikat tersebut.

McLaren terpaksa berhentikan 1,200 pekerjanya akibat COVID-19 – turut melibatkan pasukan Formula One

“Keputusan ini ternyata sukar untuk dielak, walau pun kami telah mengambil langkah pemotongan kos untuk kesemua cabang perniagaan kami. Tapi kami masih tidak mempunyai pilihan lain, selain mengurangkan jumlah tenaga kerja,” kata Pengerusi Eksekutif Paul Walsh.

Perberhentian tenaga ini melibatkan lebih separuh daripada jumlah keseluruhan pekerja iaitu 4,000 orang. Pasukan Formula One sebelum ini mempunyai lebih 800 pekerja, namun dijangka akan mengurangkannya sekitar 70 orang.

Pada 14 Mei lalu, McLaren dilaporkan mengumpul dana sebanyak $275 juta pound dengan meminjam daripada ibu pejabat Woking dan hasil kutipan jentera perlumbaan bersejarahnya. Buat setakat ini, majoriti pegangan saham bagi syarikat ini adalah milik Mumtalakat dari Bahrain

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required