PKPB: Selangor catat kesalahan rentas negeri tertinggi, diikuti Kedah dan Melaka – Ismail Sabri

PKPB: Selangor catat kesalahan rentas negeri tertinggi, diikuti Kedah dan Melaka – Ismail Sabri

Dalam sidang media harian berkaitan dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) sebentar tadi, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, semalam, Selangor mencatatkan kesalahan rentas negeri tertinggi dengan melibatkan 284 kes. Ini diikuti oleh Kedah (122 kes) dan Melaka (133 kes).

Beliau turut menambah, semalam juga, didapati sebanyak 824 kenderaan cuba melakukan pergeraakn rentas negeri di seluruh negara, namun percubaan tersebut berjaya digagalkan oleh Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang bertugas dalam sekatan jalan raya. Malah kesemua pemandu yang terbabit telah diarah berpatah balik, dengan melibatkan 257 kompaun telah dikeluarkan di sekatan jalan raya di sempadan negeri.

Dalam hal lain, Ismail Sabri turut memaklumkan, pada hari raya ketiga juga, seramai 136 individu telah ditahan oleh PDRM atas kesalahan ingkar prosedur operasi standard (SOP) PKP yang telah memasuki hari ke-70. Dalam masa yang sama, sebanyak 25 kompaun juga telah dikeluarkan atas kesalahan aktiviti ziarah Aidilfitri.

Sebelum ini, kerajaan telah menetapkan aktiviti kunjung-mengunjung Aidilfitri hanya dibenarkan pada 1 Syawal sahaja, dan mana-mana individu yang didapati ingkar dengan melakukan aktiviti berkenaan selepas 1 Syawal, boleh dikenakan kompaun sebanyak RM1,000 oleh PDRM.

Bahkan, semalam bukan setakat individu yang terlibat dengan aktiviti menziarah sempena Aidilfitri sahaja ditahan, malah di Melaka, seramai 38 individu ditahan termasuk tiga bayi dan enam kanak-kanak dkerana berhimpun untuk mengambil gambar pemandangan bunga teratai di kawasan kolam tadahan banjir di Taman Semabok Perdana dalam Ops Covid-19 dan Cegah Jenayah Hari Raya Aidilfitri 2020.

Manakala di Kuala Berang, Terengganu pula, seramai lapan lelaki termasuk lima remaja berusia 15 hingga 16 tahun dikenakan kompaun RM1,000 setiap seorang kerana bermain futsal, malam tadi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required