Mercedes-AMG A45S 4Matic+ W177 kini di Malaysia – enjin 2.0 liter baru, 421 PS/500 Nm, dari RM459,888

Mercedes-AMG A45S 4Matic+ W177 kini di Malaysia – enjin 2.0 liter baru, 421 PS/500 Nm, dari RM459,888

Ada tiga model kompak prestasi Mercedes-Benz yang diperkenalkan untuk pasaran Malaysia hari ini; Mercedes-AMG A 35 4Matic, CLA 45 S 4Matic+ dan yang akan kita teliti di sini, A 45 S 4Matic+. Dari segi spesifikasi, kedua-dua model A 45 berkenaan berkongsi senarai yang hampir sama – dan jauh lebih menarik berbanding versi sebelumnya.

Paling utama, “jantung” yang digunakan; unit M139 yang baru dibangunkan, menjadi antara enjin empat-silinder turbocas paling berkuasa pernah dihasilkan dengan janaan 421 PS – ini mecatatkan peningkatan sebanyak 40 PS. Jumlah tork juga diberi pertambahan; daripada 475 Nm kepada 500 Nm bagi model terbaru ini. Enjin berkenaan digandingkan pula dengan sistem transmisi AMG Speedshift DCT-8G klac berkembar baru dengan lapan-kelajuan.

Ini memberikan angka prestasi mengujakan bagi model 45 berkenaan, antaranya pecutan 0-100 km/j bagi A 45 S 4Matic+ ialah dalam masa hanya 3.9 saat dan mampu mencapai kelajuan maksimum 270 km/h. Unit enjin baru ini dikilang menggunakan prinsip atau mendekatan “One Man, One Engine” di Affalterbach.

Mercedes-AMG A45S 4Matic+ W177 kini di Malaysia – enjin 2.0 liter baru, 421 PS/500 Nm, dari RM459,888

Antara pembaharuan yang dilakukan terhadap unit enjin M139 ini ialah posisi mounting yang terbalik yang membolehkan manifold ekzos dan pengecas turbo kini boleh ditempatkan lebih ke belakang, sementara sistem intake pula di depan. Ini memberikan beberapa kelebihan, terutamanya dari segi aerodinamik. Geseran antara ombah dan silinder juga diperkurang dengan penggunaan coating teknologi NANOSLIDE yang dipatenkan – penggunaan yang sama dapat dilihat pada enjin jentera Formula 1 Mercedes AMG Petronas Motorsport.

Aspek pemanduan dinamik pada model ini juga disumbangkan oleh sistem pacuan semua roda boleh ubah yang dikenali dengan nama AMG Torque Control pada bahagian differential baru di gandar belakang. Ia memiliki dua klac multi-cakera yang dikawal secara elektronik, yang disambungkan kepada kedua-dua sisi drive shaft gandar belakang. Ini membolehkan kuasa tidak hanya boleh dikawal antara roda depan dan belakang, tetapi juga secara terpilih antara roda kiri dan kanan di belakang secara berasingan.

Kesannya, pemanduan akan menjadi lebih stabil dengan cengkamanan optimum, terutama dalam keadaan selekoh tajam dan keadaan permukaan mencabar. Hal ini juga membolehkan mod pemanduan Drift (standard pasa semua model S, dan termasuk dalam pakej pilihan AMG Dynamic Plus) memberikan lebih keseronokan kepada yang mahukannya.

Mercedes-AMG A45S 4Matic+ W177 kini di Malaysia – enjin 2.0 liter baru, 421 PS/500 Nm, dari RM459,888

Untuk pasaran Malaysia, A 35 4Matic dan A 45 S 4Matic+ di datangkan dengan pakej terhad Edition 1. Ini memberikan penampilan yang lebih agresif bagi A 45 S 4Matic+; apron depan yang khusus, gril AMG dengan perincian perak serta bonet dengan rekaan “kubah” khas, rim aloi 19-inci AMG lima-jejari dalam hitam kesat dan kaliper brek merah serta ekzos berkembar yang membezakannya daripada A 35 4Matic. A 45 ditawarkan dalam dua warna — designo mountain grey magno dengan perincian kuning matahari dan satu lagi, sebaliknya.

Selain itu, model ini juga lengkap dengan ciri AMG Track Pace. Ia merupakan sebahagian daripada perisian sistem infotainmen MBUX (dengan paparan khusus AMG). Ketika di dalam litar, ia akan memerhatikan 80 data spesifik kenderaan, yang boleh digunakan oleh pemandu untuk melakukan analisa prestasi pemanduan.

Model ini juga datang dengan aplikasi Mercedes me connect untuk mudahkan lagi pengalaman pemilik. Antaranya ia lengkap dengan ciri seperti servis penghidup enjin kawalan jauh hinggalah kepada pengesanan lokasi kenderaan, serta data-data jarak perjalanan, tahap penggunaan minyak, tekanan tayar dan lain-lain.

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ untuk pasaran Malaysia dijual pada harga RM459,888. Pelanggan boleh juga memanfaatkan pakej pembiayaan The Agility dan AMGPro yang disediakan oleh Mercedes-Benz sendiri.

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required