Five Petroleum akan jalin kerjasama dengan Green Packet, manfaatkan teknologi AI dan aplikasi khas

Five Petroleum akan jalin kerjasama dengan Green Packet, manfaatkan teknologi AI dan aplikasi khas

Five Petroleum Malaysia akan menjalin kerjasama dengan penyedia penyelesaian telekomunikasi Green Packet untuk memperkenalkan stesen minyak yang dikuasakan oleh kepintaran buatan (AI) pertama di negara ini.

Menurut Pengarah Urusan Five Petroleum, Datuk Seri King Lim, kerjasama itu akan menyediakan pengalaman pembayaran tanpa tunai di semua stesen minyaknya, dengan memanfaatkan teknologi seperti AI dan machine learning.

Five dijangka akan memanfaatkan penyelesaian berasaskan teknologi yang disediakan oleh Green Packet, antaranya termasuk electronic-Know Your Customer (e-KYC), sebuah proses online untuk mengenal pasti identiti pelanggan, e-wallet, gerbang pembayaran serta pengesanan nombor pendaftaran.

Five Petroleum akan jalin kerjasama dengan Green Packet, manfaatkan teknologi AI dan aplikasi khas

Syarikat itu menambah, ia juga akan bersama-sama membangunkan sebuah aplikasi mudah alih baru dengan Green Packet, menggunakan platform Kiple untuk melayani pembayaran tanpa tunai. Ciri kesetiaan dan ganjaran turut akan disertakan sekali di dalamnya. Aplikasi Setel oleh Petronas merupakan antara contoh penggunaan KiplePay ini.

“Stesen petrol pertama kami yang dikuasakan AI tidak hanya akan menawarkan pengalaman pengisian minyak yang lebih mudah. Ia juga mengandungi rangkaian penyelesaian digital lain seperti pembayaran bahan api atau pembelian barangan di kedai runcit dalam satu platform bersepadu,” ujar Lim dalam satu kenyataan.

Bulan Mac lalu Five membuka stesen minyaknya yang pertama di Kalumpang, Selangor yang juga menandakan penawaran sulang barisan minyak Ultimaxx. Dikendalikan oleh Seng Group dari Pahang, syarikat itu telah terlibat di dalam perniagaan runcit bahan api sejak lima dekad lalu. Mereka mensasarkan untuk membuka lebih daripada 200 stesen minyak di seluruh negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required